Kanada prowadzi działania prawne w celu przejęcia rosyjskiego samolotu Antonov An-124


Kanada kontynuuje swoje działania prawne w celu przejęcia rosyjskiego samolotu Antonov An-124, który od lutego 2022 roku jest uziemiony na lotnisku Toronto Pearson. Samolot, należący do rosyjskiego przewoźnika Volga-Dnepr, został unieruchomiony po zamknięciu kanadyjskiej przestrzeni powietrznej dla rosyjskich statków powietrznych w odpowiedzi na inwazję Rosji na Ukrainę. W czerwcu 2023 roku rząd Kanady wydał decyzję o konfiskacie samolotu na mocy ustawy o specjalnych środkach ekonomicznych. Decyzja ta była odpowiedzią na działania Rosji w Ukrainie i miała na celu wywarcie dodatkowej presji na rosyjski reżim poprzez ograniczenie dostępu do zasobów finansowych i materialnych .Volga-Dnepr, właściciel samolotu, wniosła pozew przeciwko rządowi Kanady, domagając się odszkodowania w wysokości 100 milionów dolarów kanadyjskich. Firma argumentuje, że konfiskata samolotu zniszczyła jej działalność w Kanadzie i narusza umowę inwestycyjną z 1989 roku między Kanadą a ZSRR, która gwarantuje rekompensatę w przypadku wywłaszczenia. Obecnie samolot gromadzi opłaty parkingowe w wysokości około 1 065 dolarów kanadyjskich dziennie, co od lutego 2022 roku przekroczyło 100 000 dolarów kanadyjskich. Samolot pozostaje uziemiony w bezpiecznej lokalizacji na lotnisku Toronto Pearson. Rząd Kanady zadeklarował, że w przypadku ostatecznej konfiskaty samolotu, rozważy jego przekazanie Ukrainie w celu rekompensaty ofiarom naruszeń praw człowieka, odbudowy międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa lub odbudowy Ukrainy. Sprawa ta stanowi precedens w międzynarodowym prawie, dotyczący konfiskaty obcych aktywów w odpowiedzi na działania wojenne, i może mieć wpływ na przyszłe decyzje innych państw w podobnych sytuacjach. Źródło: AeroTime

Komentarze