![]() |
Diamond Aircraft H2EDT |
Diamond Aircraft objęła pozycję lidera w innowacyjnym projekcie, którego celem jest rozwój i badanie hybrydowego napędu wodorowo-elektrycznego w lekkim lotnictwie. Projekt ma na celu sprawdzenie, w jaki sposób połączenie wodoru (jako czystego źródła energii) z technologią elektryczną może przyczynić się do bardziej ekologicznego i wydajnego napędu samolotów. Inicjatywa ta wpisuje się w rosnący trend dekarbonizacji lotnictwa i poszukiwania alternatyw dla paliw kopalnych. Diamond Aircraft, znana z innowacyjnych rozwiązań w lotnictwie lekkim i ogólnym, wykorzystuje swoje doświadczenie, by opracować rozwiązania oparte na ogniwach paliwowych oraz systemach zarządzania energią. Projekt prawdopodobnie obejmuje również partnerstwa z firmami i instytucjami badawczymi specjalizującymi się w technologiach wodorowych i elektrycznych. Diamond Aircraft kontynuuje swoje pionierskie działania w zakresie zrównoważonego lotnictwa, obejmując wiodącą rolę w projekcie H2EDT (Hydrogen-based Twin-engine Electrification and Digitalization Testbed). Celem tego przedsięwzięcia jest opracowanie i testowanie hybrydowego napędu wodorowo-elektrycznego w lekkich samolotach. Projekt jest realizowany we współpracy z austriackimi instytucjami badawczymi, takimi jak FH JOANNEUM, TU Graz, HyCentA i IESTA, oraz wspierany przez Austriacką Agencję Promocji Badań (FFG). Badania prowadzone są w zakładach Diamond Aircraft w Wiener Neustadt i potrwają do końca 2025 roku.W ramach tego projektu Diamond Aircraft buduje eksperymentalny samolot z dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi wodorem, który ma służyć jako platforma do testowania nowych technologii napędu i cyfryzacji w lotnictwie. Projekt H2EDT ma na celu zbadanie potencjału wodoru jako paliwa dla lekkich samolotów oraz opracowanie systemów zarządzania energią i napędu elektrycznego. Wcześniejsze doświadczenia Diamond Aircraft w dziedzinie napędów hybrydowych obejmują projekt HEMEP (Hybrid Electric Multi Engine Flying), który rozpoczął się w 2013 roku. W ramach tego projektu przekształcono samolot DA40 w platformę z napędem hybrydowym, składającą się z silnika spalinowego i dwóch silników elektrycznych. System ten umożliwia loty w trybie czysto elektrycznym, hybrydowym i ładowania akumulatorów. Pierwszy lot demonstratora trwał 20 minut i wykazał skuteczność wszystkich trybów operacyjnych. Diamond Aircraft kontynuuje rozwój napędów elektrycznych poprzez projekt eDA40 – całkowicie elektryczny samolot treningowy oparty na certyfikowanej platformie DA40. Samolot ten ma być pierwszym elektrycznym samolotem certyfikowanym przez EASA i FAA według norm CS/Part 23. Pierwszy lot eDA40 odbył się 20 lipca 2023 roku w siedzibie Diamond Aircraft w Wiener Neustadt. Źródło: Materiał prasowy
Komentarze
Prześlij komentarz