Pierwszy naddźwiękowy samolot Concorde, znany jako „Sierra Bravo” (rejestracja F-BTSD), zyskał status francuskiego pomnika historii. Decyzję tę ogłosiła minister kultury Rachida Dati, podkreślając znaczenie samolotu jako symbolu francuskiej innowacyjności i współpracy międzynarodowej. „Sierra Bravo” to pierwszy seryjny egzemplarz Concorde, który nigdy nie przewoził pasażerów, pełniąc funkcję samolotu certyfikacyjnego i szkoleniowego. Obecnie jest eksponowany w muzeum Aeroscopia w Blagnac, w pobliżu Tuluzy .Warto dodać, że drugi egzemplarz Concorde, znany jako „Delta Golf” (rejestracja G-BOAF), jest wystawiony w muzeum Brooklands w Wielkiej Brytanii. Oba samoloty stanowią świadectwo współpracy między Francją a Wielką Brytanią w ramach projektu Concorde, który miał na celu stworzenie pierwszego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego.W 2025 roku obchodzono 50-lecie pierwszego lotu Concorde, który odbył się 2 marca 1969 roku. Z tej okazji muzeum Aeroscopia zorganizowało specjalne wydarzenie, podczas którego zaprezentowano m.in. kokpit Concorde 201 oraz zorganizowano sesję autografów z udziałem Gérarda Maoui, współautora książki „Concorde La légende du supersonique” .
Obecnie w muzeum Aeroscopia można podziwiać dwa egzemplarze Concorde: „Sierra Bravo” oraz „Concorde 201”. Warto dodać, że samolot „Sierra Bravo” jest uznawany za „naszą własną Monę Lizę” – tak określiła go Coline Cabouret, kierownik ds. kultury w muzeum .
Dla miłośników lotnictwa i historii techniki, wizyta w muzeum Aeroscopia to wyjątkowa okazja, by zobaczyć na własne oczy jedno z najbardziej ikonicznych osiągnięć w historii lotnictwa. (AeroTime, Reuters)
Komentarze
Prześlij komentarz