![]() |
H145M |
Maszyny z rodziny H145 są już wykorzystywane przez armie kilkunastu krajów. Niemcy używają ich w wersjach ratowniczych i specjalnych, a armia USA eksploatuje je jako UH-72 Lakota – łącznie niemal 500 sztuk. Wśród innych użytkowników znajdują się m.in. Serbia, Węgry, Luksemburg, Tajlandia, Honduras, Ekwador oraz – od niedawna – Belgia, Irlandia i Brunei. H145M to lekki śmigłowiec wielozadaniowy przystosowany do użytku wojskowego. Może być wykorzystywany do transportu żołnierzy, misji rozpoznawczych, ewakuacji medycznej, operacji specjalnych oraz lekkiego wsparcia ogniowego. Zaletą maszyny jest możliwość szybkiej rekonfiguracji – na przykład z wersji bojowej na transportową. Cypr odebrał pierwsze dwa z sześciu helikopterów H145M zamówionych od europejskiego koncernu Airbus. Do końca 2025 roku dostarczone zostaną cztery kolejne maszyny. Nowe helikoptery zastąpią rosyjskie Mi-35P, które były dotychczas używane przez 450. eskadrę Gwardii Narodowej Republiki Cypryjskiej. Rosyjskie Mi-35P wycofane i sprzedane Serbii Cypr wycofał wszystkie rosyjskie helikoptery szturmowe Mi-35P w listopadzie 2023 roku. Łącznie było to 11 maszyn, które trafiły do Serbii. Decyzja o wymianie floty zapadła w 2022 roku, kiedy Cypr podpisał z Airbusem kontrakt na sześć śmigłowców H145M, z opcją na kolejne sześć egzemplarzy. Powodem była zarówno potrzeba modernizacji sprzętu, jak i uniezależnienia się od rosyjskich dostawców objętych sankcjami. Warto zauważyć, że Polska w tym samym czasie, co Cypr podejmowała decyzję o wymianie swoich poradzieckich Mi-24 (wcześniejsza wersja Mi-35). Jednak w naszym kraju zdecydowano się zakupić w ich miejsce ciężkie, jednozadaniowe i niezwykle kosztowne helikoptery szturmowe Ah-64. Czas pokaże czy nasze podejście się opłaciło. (forsal.pl)
Komentarze
Prześlij komentarz