![]() |
Superjet SJ-100 / Telegram / Rostech |
Rosjanie chwalą się sukcesem — najnowszy, całkowicie pozbawiony zagranicznych części samolot SJ-100 odbył dziś pierwszy lot z silnikami wyprodukowanymi w kraju. To ważny krok w kierunku pełnej niezależności rosyjskiego, cywilnego przemysłu lotniczego. Ten samolot ma być symbolem narodowej niezależności. Superjet 100 z całkowicie rosyjskimi silnikami RD-8 i całkowicie rosyjskim oprzyrządowaniem latał dziś nad Komsomolskiem nad Amurem. Przypomnijmy, że pierwszy egzemplarz Superjeta 100 z silnikami RD-8 odbył testowy lot 17 marca 2025 roku, unosząc się na wysokość 3000 metrów z prędkością 500 km/h. Całość trwała około 40 minut i zakończyła się sukcesem — samolot wykazał się dobrą stabilnością i sterownością.Wcześniej samoloty tego typu korzystały z francusko-rosyjskich silników SaM146, jednak ich produkcja została wstrzymana po 2022 roku w wyniku sankcji. Nowe silniki PD-8 są odpowiedzią Rosji na potrzebę technologicznej niezależności.Od tego czasu Superjet SJ-100 przeszedł dalszy kompleksowy proces uniezależnienia się od zachodnich komponentów – zastąpiono ponad 40 zagranicznych systemów rosyjskimi. Latająca dziś maszyna o numerze 97003 to już trzeci prototyp w nowej konfiguracji. Symbolicznie ozdobiono ją logotypem z okazji 80-lecia zwycięstwa w II wojnie światowej.Zmodernizowany Superjet może zabrać na pokład do 100 pasażerów i jest wykorzystywany głównie w przewozach regionalnych. Zasięg wynosi około 4500 km, a cena jest znacznie niższa niż w przypadku konkurencyjnych modeli takich jak Airbus A220.Choć pierwszy lot trzeciego prototypu to ogromny krok naprzód, prawdziwe wyzwanie dopiero przed rosyjskim przemysłem. Trwa proces certyfikacji silników PD-8, który według planów ma zakończyć się jesienią 2025 roku. Do prób włączone zostaną kolejne egzemplarze SJ-100, aby przyspieszyć cały proces. Jednak modernizacja nie ogranicza się tylko do silników — wymieniane są również inne systemy pokładowe. Eksperci zaznaczają, że przyszłość programu zależy od tego, czy uda się zapewnić ciągłość i stabilność produkcji seryjnej.Podczas marcowych testów, nowe silniki PD-8 napędzające „Superjeta” pozwoliły maszynie osiągnąć imponującą prędkość — niemal 965 km/h na wysokości 11 300 metrów. Podczas ostatnich testów samolot spędził w powietrzu ponad 3 godziny, symulując różne warunki lotu – od startu, przez wznoszenie, aż po stabilny lot na wysokości przelotowej. Testy odbywały się na różnych pułapach – od 3 do ponad 11 tysięcy metrów. Sprawdzano nie tylko wydajność przy maksymalnych osiągach, ale również zużycie paliwa w spokojnych warunkach. Inżynierowie zgodnie przyznali – silniki pracują stabilnie, niezależnie od wysokości i prędkości. Źródło: forsal.pl
Komentarze
Prześlij komentarz