Stowarzyszenie HondaJet Owners & Pilots Association (HJOPA) opublikowało film i opracowało program szkoleniowy dotyczący prawidłowej techniki lądowania dla samolotu HA-420 HondaJet. Program ten ma na celu poprawę bezpieczeństwa operacji lądowania, zwłaszcza w kontekście analizowanych przypadków niekontrolowanego zjazdu z pasa startowego w 2023 roku.
Kluczowe zasady techniki lądowania samolotu HA-420 według HJOPA
-
Utrzymywanie prędkości V_REF: W przeciwieństwie do tradycyjnych technik, które zalecają dodanie połowy wartości podmuchu do prędkości odniesienia (V_REF) w warunkach wiatru, HJOPA podkreśla, że w przypadku HondaJet należy trzymać się dokładnie prędkości V_REF. Dodawanie dodatkowej prędkości zwiększa ryzyko niekontrolowanego zjazdu z pasa startowego.
-
Unikanie technik stosowanych w samolotach tłokowych: W samolotach tłokowych często stosuje się technikę bocznego ślizgu w przypadku silnego wiatru bocznego. Jednak w przypadku HondaJet, ze względu na konstrukcję i charakterystyki lotu, ta technika nie jest zalecana.
-
Unikanie przedłużania fazy flary: W tradycyjnych technikach lądowania często dąży się do jak najdłuższej flary, aby uzyskać miękkie lądowanie. W przypadku HondaJet, przedłużanie flary może prowadzić do niekontrolowanego zjazdu z pasa startowego.
-
Zaufanie do procedur typu: HondaJet został zaprojektowany z myślą o określonych procedurach lądowania. Piloci powinni polegać na tych procedurach i unikać prób "idealnego" lądowania, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Aby wspierać pilotaż zgodny z powyższymi zasadami, HJOPA opracowało program szkoleniowy o nazwie Proficient Pilot Program, który ma na celu poprawę umiejętności pilotażu i bezpieczeństwa operacji. Program ten obejmuje m.in. szkolenia w zakresie technik lądowania specyficznych dla HondaJet. Pierwszy film instruktażowy, dotyczący szczegółów procedury lądowania HondaJet, ma zostać opublikowany w maju 2025 roku.
Źródło: materiał prasowy
Komentarze
Prześlij komentarz