20 marca 2025 r. dyrektor wykonawczy Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), Florian Guillermet, i dyrektor niemieckiego Urzędu Lotnictwa Wojskowego (Luftahrtamt der Bundeswehr „LufABw”), generał dywizji Jan Kuebart, podpisali w Kolonii dwustronną umowę mającą na celu zwiększenie bezpieczeństwa europejskiego systemu lotniczego poprzez wzmocnioną i pragmatyczną współpracę cywilno-wojskową. W obecnym otoczeniu geopolitycznym współpraca cywilno-wojskowa ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju technologicznego w lotnictwie i efektywnego zarządzania bezpieczeństwem konkretnych produktów wojskowych przez cały cykl ich życia. EASA zobowiązuje się do wspierania projektów wojskowych w stosownych przypadkach i w przypadku, gdy dla zaangażowanych organizacji ustanowiono jasne obowiązki. 2 grudnia 2024 r. LufABw został zaproszony do zawarcia umowy z EASA w sprawie dostępu do Europejskiego Centralnego Banku Pytań (ECQB) po pomyślnym zakończeniu spotkań online, audytu na miejscu i kompleksowej inspekcji standaryzacyjnej dotyczącej licencjonowania załóg lotniczych (FCL) i symulatorów lotu (FSTD).
EASA i LufABw podpisały również umowę wykonawczą do swojej umowy
ramowej o współpracy, która została wcześniej podpisana w 2017 r., w
celu:
- opisania zakresu obowiązków każdego organu;
- zrozumienia i uznania środowiska zdatności do lotu drugiej strony i przypisywania sobie zasług, aby zyskać zaufanie do danych generowanych i wysyłanych przez każdy organ; oraz
- określenia zasad współpracy od fazy projektowania samolotu do jego eksploatacji.
Niniejsza
umowa wykonawcza została zawarta w kontekście niemieckiego programu
śmigłowców wojskowych i cywilnych H145, w oparciu o wnioski wyciągnięte z
poprzednich projektów współpracy cywilno-wojskowej. Umowa ta jest
pierwszą tego rodzaju, ale kilka innych jest w fazie przygotowawczej.
LufABw został powołany do życia w 2015 r. i odpowiada za:
- przyszłościowe przygotowanie i dalszy rozwój przepisów dotyczących lotnictwa wojskowego;
- certyfikację statków powietrznych i systemów lotniczych dla niemieckiej armii (Bundeswehry), w tym wyposażenia uzupełniającego;
- regulację i standaryzację operacji lotniczych wojskowych w Niemczech;
- certyfikację i uznawanie agencji, władz i instytucji;
- licencjonowanie personelu latającego, technicznego i medycyny lotniczej; oraz
- zapobieganie incydentom i wypadkom z udziałem samolotów wojskowych.
Od
2017 r. LufABw został również ustanowiony jako jeden z niemieckich
organów kompetentnych w zakresie rozporządzenia EASA w sprawie załóg
lotniczych (rozporządzenie (UE) nr 1178/2011), odpowiedzialny za
zatwierdzanie i licencjonowanie czynnego personelu wojskowego
wymagającego licencji cywilnej i powiązanego szkolenia. (EASA)
Komentarze
Prześlij komentarz