Kampus Politechniki Poznańskiej w Kąkolewie wzbogacił swoją bazę dydaktyczną i wystawową o dwa samoloty: SU-22M4 "Fitter" i TS-11 "Iskra". Dzięki zaangażowaniu prof. dr hab. inż. Tomasza Łodygowskiego i dr inż. Sławomira Szramy (Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu; Instytut Napędów i Lotnictwa) samoloty pozyskano z zasobów Polskich Sił Powietrznych w drodze konkursu Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczącego wparcia podmiotów promujących lotnictwo i obronność. SU-22M4 dostarczono z 21 Bazy Lotniczej w Świdwinie, a TS-11 z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Organizacja transportu oraz montaż samolotów będące sporym wyzwaniem logistycznym, ze względu na bardzo duże gabaryty konwoju, przebiegły perfekcyjnie dzięki specjalistom 16 Batalionu Remontowego w Jarocinie. SU-22M4 to myśliwsko-bombowy samolot lotnictwa frontowego. Był przeznaczony do zwalczania ruchomych i nieruchomych celów naziemnych i nawodnych oraz w ograniczonym zakresie do zwalczania manewrujących celów powietrznych. TS-11 to podstawowy samolot odrzutowy Sił Powietrznych, służący do szkolenia pilotów z zakresu pilotażu, jak i użycia uzbrojenia. Samolot ten został zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem inż. Tadeusza Sołtyka w 1957 r. Była to pierwsza polska konstrukcja lotnicza napędzana silnikiem odrzutowym.Samoloty będą stanowić nieocenioną pomoc dydaktyczną na kierunku Lotnictwo. Studenci będą mogli w sposób praktyczny zapoznać się z budową, konstrukcją i wyposażeniem samolotów myśliwsko-bojowych i szkolno-treningowych sił zbrojnych LP.
Kampus Kąkolewo Politechniki Poznańskiej powstał na miejscu dawnego
lotniska w ramach projektu „Aerosfera. Lotnisko rzeczy”. Zajmuje się
prowadzeniem nowatorskich projektów badawczych z zakresu lotnictwa,
robotyki i kosmonautyki. W wybudowanym hangarze statków powietrznych
mieści się zaplecze B+R oraz infrastruktura inteligentnego monitorowania
i zarządzania przestrzenią badawczą, którą będzie całe lotnisko. Do
tego celu wykonano oświetlenie pasa startowego z drogami dojścia/dojazdu
oraz świetlny system ścieżki podejścia.
Kampus został też wyposażony
w najnowocześniejszą infrastrukturę, m.in. w specjalistyczne roboty,
pojazdy naziemne, urządzenia pomiarowe, samolot, park maszynowy CNC,
systemy wizyjne rozszerzonej rzeczywistości i systemy służące do analizy
trajektorii lotu. Dostępne są również zestawy sensorów oraz system
śledzenia i odwzorowania lokalizacji statków powietrznych w przestrzeni
i pakiety dedykowanego oprogramowania, wspomagającego przetwarzanie
i analizę danych z oblotów BSP.
Źródło: Politechnika Poznańska
Komentarze
Prześlij komentarz