Beta Technologies oblatało pierwszy samolot eCTOL Alia CX300


Beta Technologies oblatało pierwszy samolot eCTOL Alia CX300 (Zgoda ZEA na testy elektrycznych samolotów cargo została wydana) wyprodukowany w zakładach w South Burlington w stanie Vermont. Lot odbył się 13 listopada 2024. Za sterami samolotu (zn. rej. N916LF) znajdował się założyciel i dyrektor generalny przedsiębiorstwa, Kyle Clark. Lot trwał prawie godzinę. Samolot wzniósł się na wysokość ponad 2 km. Pilot oceniał jego właściwości pilotażowe, stateczność i sterowność. FAA przyznała Beta Technologies specjalny certyfikat zdatności do lotu, który pozwala latać samolotem nie tylko w celach badawczych i rozwojowych, ale także w ramach szkolenia pilotów i promocji rynkowej, obejmującej publiczne pokazy i misje zbierania danych. Aby przejść do tej drugiej fazy samolot musi wylatać w testach 50 godzin. Eksperymentalny certyfikat zdatności do lotu pozwala latać Alia CX300 zarówno zgodnie z przepisami lotów z widocznością ziemi, jak i według wskazań przyrządów, w dzień i w nocy. CX300 to samolot konwencjonalnego startu i lądowaniu (CTOL). Beta zamierza certyfikować go do komercyjnych operacji pasażerskich i cargo w 2025. Przedsiębiorstwo opracowuje również wersję eVTOL samolotu – Alia 250. Ma ona zostać certyfikowana wkrótce po CX300. (Altair)

Komentarze