Belgia zamawia śmigłowce Airbus H145


Królestwo Belgii kupi 15 wielozadaniowych śmigłowców H145M dla wojska oraz dwie takie maszyny (plus trzy w ewentualnej opcji) dla policji. Umowa została podpisana pomiędzy Agencją Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA) w imieniu Belgii a firmą Airbus Helicopters. H145M to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, którego wyposażenie w kilka minut można zamienić, przechodząc od wariantu lekkiej maszyny szturmowej, wyposażonej w karabiny maszynowe i pociski kierowane oraz najnowocześniejszy system samoobrony, do wersji do zadań specjalnych, dysponującej wciągarkami linowymi do szybkiego desantowania żołnierzy. W pakiecie wyposażenia H145M znajduje się sprzęt do podnoszenia i transportu ładunków zewnętrznych. Ponadto na życzenie klienta w śmigłowcach tego typu można zainstalować radiostacje transmisji danych, dodatkowe systemy łączności i zwiększać ucyfrownienie zarządzania zadaniami lotniczymi. H145M to zmilitaryzowana wersja sprawdzonego, lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca H145. Latające na świecie maszyny z tej rodziny spędziły już w powietrzu ponad siedem milionów godzin. H145 są używane przez siły zbrojne i służby policyjne do najbardziej wymagających zadań. Niemcy eksploatują już 16 śmigłowców H145M LUH SOF i osiem H145 LUH SAR, a ostatnio zamówiły aż 82 kolejne śmigłowce tego typu. Wojska Lądowe USA używają prawie 500 śmigłowców z rodziny H145 pod lokalną nazwą UH-72 Lakota. Inni posiadacze H145M to Węgry, Serbia, Tajlandia i Luksemburg; ostatnio Cypr zamówił sześć takich wiropłatów, podobnie jak Brunei i Wielka Brytania. Napędem H145M w postaci dwóch silników Turbomeca Arriel 2E załoga zarządza poprzez system cyfrowego sterowania (FADEC). Ponadto ma ona do dyspozycji cyfrową awionikę Helionix, którą oprócz innowacyjnego zarządzania danymi lotu wyróżnia precyzyjny 4-osiowy autopilot, znacznie zmniejszający obciążenie pilotów pracą w powietrzu. ​​H145M jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie. Źródło: Airbus

Komentarze