Zmiana na miejscu pierwszego użytkownika (launch operator) airbusa A321XLR, który ma wejść do służby w trzecim kwartale tego roku. Na pierwsze miejsce wskoczyła hiszpańska Iberia, która przejęła pierwszeństwo odbioru od linii Aer Lingus. A to wszystko przez spór płacowy irlandzkiej linii z pilotami. O tym, że Aer Lingus został potwierdzony jako pierwszy użytkownik (launch operator) airbusa A321XLR, informowaliśmy na łamach naszego portalu pod koniec lutego br. Tak się jednak nie stanie. Teraz Iberia jest pierwszym klientem, który odbierze A321XLR. Nowy odrzutowiec powinien wejść do służby przed końcem 2024 r., zakładając, że wszystko pójdzie zgodnie z planem. Warto dodać, że wszystko zostaje w rodzinie, bo w końcu pierwszym klientem (launch customer) tego samolotu jest grupa International Airlines Group (IAG), spółka macierzysta linii British Airways, Iberia, Aer Lingus, LEVEL oraz Vueling. Firma zamówiła 14 takich odrzutowców, z czego osiem jest przeznaczonych dla Iberii, a sześć dla Aer Lingusa. Linie z całego świata zamówiły setki tych odrzutowców, ponieważ szukają samolotów dalekiego zasięgu o małej pojemności, które mogą otworzyć nowe rynki i trasy, których nie opłacałoby się serwować samolotami szerokokadłubowymi. Oczekuje się, że pierwszy A321XLR zostanie dostarczony liniom w trzecim lub na początku czwartego kwartału 2024 r.Iberia będzie posiadać łącznie osiem airbusów A321XLR (zamówienie IAG dla Aer Lingusa i Iberii). Według wstępnych informacji będą one wyposażone w dwuklasową konfigurację pokładu: klasę biznes z rozkładanymi fotelami do pozycji leżącej oraz klasę ekonomiczną. Zamówienie było częścią szerszej strategii umożliwiającej Iberii rozszerzenie swojej siatki połączeń na wschodnim wybrzeżu USA oraz wschodniej części Ameryki Południowej. Obecna flota Iberii składa się 96 airbusów: sześciu A319, 11 A320, 17 A320neo, 14 A321, 18 A330-200, ośmiu A330-300 oraz 22 A350-900. Flota Iberia Regional (Air Nostrum) składa się z 40 samolotów: 11 ATR-ów 72-600, sześciu bombardierów CRJ200 oraz 23 CRJ1000, natomiast flota Iberia Express składa się z 26 airbusów: 14 A320 oraz 12 A321neo. Grupa Iberia oczekuje obecnie na dostawę 10 airbusów: ośmiu A321 XLR oraz dwóch A350-900.Obecna flota Iberii składa się 96 airbusów: sześciu A319, 11 A320, 17 A320neo, 14 A321, 18 A330-200, ośmiu A330-300 oraz 22 A350-900. Flota Iberia Regional (Air Nostrum) składa się z 40 samolotów: 11 ATR-ów 72-600, sześciu bombardierów CRJ200 oraz 23 CRJ1000, natomiast flota Iberia Express składa się z 26 airbusów: 14 A320 oraz 12 A321neo. Grupa Iberia oczekuje obecnie na dostawę 10 airbusów: ośmiu A321 XLR oraz dwóch A350-900. (Rynek Lotniczy)
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019.
Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc.
paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę
startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie zostało również
przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700
mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich
– 7408 km).
Komentarze
Prześlij komentarz