Airbus kontynuuje badania rozwój technologii nadprzewodnictwa


Chcąc przyspieszyć rozwój technologii nadprzewodnictwa, które mogłyby znaleźć zastosowanie w elektrycznych układach napędowych przyszłego samolotu napędzanego wodorem, Airbus UpNext, spółka należąca w całości do Airbusa, uruchomiła nowy demonstrator technologii. Demonstrator, nazwany Cryoprop, pozwoli badać i udoskonalać nadprzewodzący elektryczny układ napędowy o mocy dwóch megawatów, chłodzony ciekłym wodorem za pośrednictwem pętli recyrkulacji helu. Cryoprop został opracowany przez zespoły inżynierskie Airbusa z Tuluzie we Francji i Ottobrunn w Niemczech.Inżynierowie Airbusa od kilku lat eksperymentują z technologiami nadprzewodnictwa do napędu elektrycznego dużej mocy, czego zwieńczeniem było uruchomienie w ubiegłym roku zintegrowanego kriogenicznego układu napędowego o mocy 500 kW. Cryoprop ma potwierdzić potencjał technologii nadprzewodzących dla przyszłych zastosowań w samolotach. Pozwoli też ocenić wszystkie aspekty związane z bezpieczeństwem, industrializacją, obsługiwaniem i eksploatacją takiego rodzaju napędu. Nowy demonstrator zapewni także Airbusowi możliwość rozwijania zaawansowanej wewnętrznej wiedzy i wspierania środowiska naukowo-przemysłowego w celu przyspieszenia wprowadzania nowych produktów w takich obszarach, jak kable nadprzewodzące, silniki, kriogeniczna elektronika mocy i kriogeniczne systemy chłodzenia. (Airbus)

Komentarze