Producent Rolls-Royce zanotował imponujący wzrost działalności w 2023 roku


Rolls-Royce – producent silników lotniczych – zanotował imponujący wzrost działalności w roku 2023. Ubiegły rok został zamknięty z zyskiem w wysokości 1,6 mld funtów brytyjskich, podczas gdy rok wcześniej działalność wygenerowała zysk „zaledwie” 624 mln funtów. Zaraportowany wynik finansowy podkreśla, że brytyjski potentat na rynku silników przeprowadził udaną optymalizację kosztową. Dekarbonizacja jest obecnie najważniejszym celem zarządu Rolls-Royce’a. Działalność Rolls-Royce’a w ciągu 365 dni zeszłego roku pozwoliła na wzrost przychodów do poziomu 15,4 mld funtów brytyjskich. Zysk wyniósł rekordowe 1,6 mld funtów, co pozwoliło na wygenerowanie wolnych przepływów pieniężnych w wysokości 1,3 mld funtów. Brytyjski holding spodziewa się, że działalność w bieżącym roku pozwoli na zaraportowanie zysku w wysokości dwóch mld funtów. Wysokość wolnych przepływów finansowych powinna wzrosnąć do poziomu 1,9 mld funtów. Lotniczy oddział brytyjskiego holdingu, Civil Aerospace, osiągnął przychody w wysokości 7,3 mld funtów, co przełożyło się na zysk bazowy w wysokości 850 mln funtów, przy marży 11,6 proc. Tak dobre wyniki napędzane były w głównej mierze rynkiem wtórnym silników lotniczych, a także dzięki zwiększonemu wolumenów liczby produkowanych jednostek napędowych, jak również poprzez optymalizację całej działalności. – Nasza transformacja, napędzana optymalizacją komercyjną, efektywnością kosztową i postępem w realizacji naszych strategicznych inicjatyw, przyniosła rekordowe wyniki w 2023 r. Zarządzamy firmą w inny sposób, a nasza znacząca poprawa wyników odzwierciedla ciężką pracę i skoncentrowane działania wszystkich naszych zespołów – powiedział dyrektor generalny Rolls-Royce, Tufan Erginbilgic. W ubiegłym roku holding dostarczył 458 silników na oryginalne wyposażenie (OE), co stanowi wzrost o 29 proc. rok do roku, z czego 262 jednostki napędowe były skategoryzowane jako „duże”. Rolls-Royce dostarczył również 196 silników dla lotnictwa biznesowego. Liczba godzin „pracy” silników Rolls-Royce’a wzrosła w z zeszłym roku o 36 proc. W porównaniu do rekordowego dla branży lotniczej roku 2019, średni czas wykorzystania silników w roku ubiegłym wzrósł o 88 proc., co odzwierciedla utrzymujący się duży popyt na podróże lotnicze i ożywienie ruchu lotniczego w Chinach po tym, jak Pekin złagodził ograniczenia w podróżach wprowadzone, aby zatrzymać rozprzestrzenianie się pandemii COVID-19. W 2023 roku Rolls-Royce pozyskał zamówienia na około 700 dużych silników, najwięcej od 2007 roku. Silniki u brytyjskiego producenta zamówiły takie linie lotnicze, jak Air India, Emirates i EVA Air. Z kolei Turkish Airlines złożyły zamówienie na nowe silniki Trent XWB, co pozwoli przewoźnikowi znad Bosforu stać się największym operatorem takiego typu silników na świecie. W grudniu Delta Air Lines zamówiły 40 silników Trent XBW-97. Rolls-Royce dąży do tego, aby do 2050 r. stać się firmą nieemisyjną. Potentat na rynku silników chce wspierać swoich klientów (linie lotnicze) w działaniach, które przyspieszą dekarbonizację branży lotniczej. W 2023 r. silniki firmy z Wielkiej Brytanii napędzały pierwszy w pełni zrównoważony lot komercyjny. Boeing 787 Virgin Atlantic, który wykonywał transatlantycki rejs między Londynem a Nowym Jorkiem, był zasilany wyłącznie zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Udany test podkreślił, że produkowane silniki mogą być napędzane wyłącznie ekopaliwem, lot odbywa się bez żadnych niedogodności i jest w pełni bezpieczny. (Rynek Lotniczy)

Komentarze