Zmodernizowany Ka-32A11M zakończył testy certyfikacyjne


Zmodernizowany rosyjski śmigłowiec przeciwpożarowy Ka-32A11M zakończył testy certyfikacyjne. W ich trakcie wykonał ponad 100 lotów. Na podstawie uzyskanych danych oceniono osiągi silników i głównych układów śmigłowca, a także jego osiągi w locie. Przeprowadzono również testy laboratoryjne dla oceny odporności wiropłata i jego układów na pola elektromagnetyczne o dużym natężeniu i uderzenia pioruna. Po zakończeniu prac specjaliści Rosawiacji przeanalizowali wyniki i przygotowali dokument certyfikacyjny. Ka-32A11M wykazał zdolność do bezpiecznego startu i lądowania w przypadku awarii jednego z silników. Śmigłowiec jest wyposażony w rodzime silniki WK-2500PS-02 z cyfrowym systemem automatycznego sterowania BARK-6W-7S. Umożliwiają one loty w wysokich górach i na obszarach o gorącym klimacie. Ulepszony układ chłodzenia pozwala na pracę silników w ekstremalnie wysokich temperaturach. Możliwe jest gaszenie pożarów nawet przy silnych mrozach, do -20oC. Taka zdolność została uzyskana po raz pierwszy na świecie. Nowy system gaśniczy SP-32 wyposażony jest w elektrycznie podgrzewane klapy zrzutowe wody, węże i pompy. Jego pojemność wynosi do 4000 litrów wody i do 400 l środka spieniającego. Napełnia się w 60 sekund, a cyfrowe sterowanie klapami zbiornika pozwala kontrolować intensywność gaszenia. Dodatkowo system zapewnia awaryjne zrzuty wody. Za pomocą armatki wodnej Ka-32A11M może gasić pożary w wieżowcach i podobnych obiektach. Lista dodatkowych opcji śmigłowca obejmuje także podwieszane urządzenie o udźwigu do 5 ton. Śmigłowce rodziny Ka-32 produkowane są w Kumertauskim Przedsiębiorstwie Produkcji Lotniczej (KumAPP) wchodzącym w skład holdingu Wiertalioty Rossii. Planowana jest nie tylko produkcja nowych śmigłowców, ale także modernizacja obecnie będących w służbie Ka-32 do standardu Ka-32A11M. (Altair)

Komentarze