Rok 2023 był jednym z najbezpieczniejszych w historii lotnictwa


Przez lata przemysł lotniczy stawał się coraz bezpieczniejszy i w konsekwencji, w roku 2023 żaden duży samolot z napędem turbowentylatorowym nie brał udziału w wypadku z udziałem ofiar śmiertelnych. Dzięki temu ubiegły rok zapisze się w historii jako najbezpieczniejszy w historii lotnictwa komercyjnego. Doszło jednak do kilku mniejszych incydentów, w tym dwóch śmiertelnych z udziałem samolotów pasażerskich bez napędu odrzutowego. Ponadto miało miejsce kilka śmiertelnych wypadków z udziałem prywatnych samolotów z napędem odrzutowym, a także wielu, w których życie straciły osoby związane z lotnictwem ogólnym. W 2023 r. odnotowano również rekordowo niski wskaźnik śmiertelności w przypadku poważnych wypadków lotniczych. Spośród ponad 50 sytuacji awaryjnych, które miały miejsce na pokładach komercyjnych statków powietrznych, tylko w dwóch przypadkach zanotowano ofiary śmiertelne. Wskaźnik ten znacznie się poprawił w związku z jedynie sześcioma wypadkami śmiertelnymi odnotowanymi w 2023 r. w przewozach komercyjnych w porównaniu do 33 takich sytuacji, jakie miały miejsce rok wcześniej. Według bazy danych Aviation Safety Network, tylko w jednym zdarzeniu zginęło ponad 15 osób. 15 stycznia 2023 r., ATR-72 należący do Yeti Airlines wykonywał lot 691 z lotniska Tribhuvan (KTH) w Katmandu do Pokhara (PKR) w Nepalu, ale rozbił się podczas końcowego podejścia w wyniku czego życie straciły 72 osoby. 23 sierpnia 2023 r. odrzutowiec Embraer Legacy 600 rozbił się w rosyjskim obwodzie twerskim. W tej katastrofie zginęło wszystkie dziesięć osób znajdujących się na jego pokładzie. Warto zauważyć, że wśród ofiar były trzy znaczące postacie z Grupy Wagnera, finansowanej przez państwo rosyjskiej prywatnej organizacji wojskowej. W ciągu roku miało miejsce także kilka pomniejszych incydentów. We wrześniu 14 osób zginęło w katastrofie samolotu Embraer obsługiwanego przez Manaus Aerotaxi na lotnisku Barcelos (BAZ) w Brazylii, a 12 pasażerów na międzynarodowym lotnisku Rio Branco–Plácido de Castro (RBR). Nie wszystkie śmiertelne wypadki w 2023 r. wiązały się z katastrofami statków powietrznych. Na płytach lotnisk doszło do kilku zdarzeń, w których życie stracili pracownicy obsługi naziemnej. Źródło: simpleflying.com/dlapilota

Komentarze