Rotor Technologies zaprezentował autonomiczny śmigłowiec bezzałogowy R550X


Rotor Technologies zaprezentował autonomiczny śmigłowiec bezzałogowy R550X. To największy na świecie cywilny śmigłowiec bez załogi. Bsl zbudowany na bazie Robinsona R44 Raven II ma trafić na rynek w 2024 w kategorii eksperymentalnej. Dopiero później planowane jest uzyskanie certyfikatu FAA. R550X jest przeznaczony do transportu ładunków o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa, obiektów użyteczności publicznej i transportu morskiego. operacje wymagające większego udźwigu i zasięgu niż mogą zapewnić bsl lub samoloty eVTOL. Może unieść ładunek o masie do 550 kg, czyli ponad dwukrotnie więcej niż wynosi efektywny udźwig Robinsona R44. R550X ma zasięg lotu około 650 km, a prędkość przelotową 200 km/h. Rotor twierdzi, że otrzymał już listy intencyjne od klientów z branży rolniczej, którzy chcą używać R550X do opryskiwania upraw. Przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję pierwszych dwóch śmigłowców w zakładach w New Hampshire. R550X napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem tłokowym Lycoming IO-540 zasilanym benzyną lotniczą ze zbiornika o pojemności 100 litrów. Rotor w przyszłych wersjach chce wykorzystywać paliwo lotnicze typu A lub zrównoważone paliwo lotnicze (SAF). (Alatir)

Komentarze