Airbus pokazuje PioneerLab - nowe latające laboratorium dwusilnikowe


Podczas Niemieckiej Krajowej Konferencji Lotniczej w Hamburgu firma Airbus Helicopters zaprezentowała PioneerLab, nowy demonstrator technologii oparty na konstrukcji dwusilnikowego śmigłowca H145. To uzupełnienie projektu FlightLabs firmy Airbus, służące do weryfikowania technologii, które zmniejszają emisję gazów cieplarnianych przez wiropłaty, zwiększają ich autonomię lotu i wykorzystują materiały pochodzenia biologicznego.Celem postawionym przed ekipą PioneerLab jest osiągnięcie redukcji zużycia paliwa nawet o 30% w porównaniu z konwencjonalnym H145 dzięki hybrydowemu elektrycznemu układowi napędowemu i ulepszeniom aerodynamicznym. Na pokładzie demonstratora inżynierowie Airbus Helicopters przeprowadzą również próby w locie komponentów wykonanych z materiałów pochodzenia biologicznego i recyklingu. Ich zastosowanie ma zmniejszyć ślad środowiskowy w całym cyklu istnienia statku powietrznego. Firma zamierza produkować nowe części w procesach zmniejszających zużycie materiałów i energii oraz poprawiających możliwości recyklingu. Dalsze prace uwzględnią integrację najnowszych technologii cyfrowych w systemie sterowania lotem statku powietrznego i powiązanych czujnikach, co pozwoli zwiększyć niezależność i bezpieczeństwo podczas startów i lądowań. PioneerLab jest częściowo współfinansowany przez BMWK, Federalne Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Działań Klimatycznych w ramach krajowego programu badawczego LuFo. Śmigłowce FlightLabs opracowane w zakładach Airbusa stanowią wygodne i funkcjonalne stanowiska testowe do szybkiego sprawdzania nowych technologii. Są częścią strategii firmy polegającej na stopniowym wprowadzaniu innowacji ulepszających istniejące produkty, a także na udoskonalaniu technologii dla przyszłych statków powietrznych. W największym niemieckim zakładzie producenta, w Donauwörth, zaczął się już program testów w locie PioneerLaba a pierwszą innowacją weryfikowaną w demonstratorze jest system ostrzegania o zderzeniu z wirnikiem. Następnym etapem będą próby zautomatyzowanego systemu startu i lądowania. (Airbus)

Komentarze