Air Canada anulowała swoje zamówienie na samoloty cargo Boeing 777


Air Canada anulowała swoje zamówienie na samoloty cargo Boeing 777. Linia lotnicza zmieniła decyzję i teraz zakupi samoloty pasażerskie Boeing 787.Air Canada anulowała swoje zamówienie na dwa fabrycznie nowe samoloty towarowe Boeing 777-300, decydując się na spowolnienie ekspansji swojej nowej floty frachtowej w obliczu 18-miesięcznej recesji w transporcie lotniczym, która znacząco obniżyła dochody firmy z przewozu cargo. Linia poinformowała, że nie odbierze samolotów towarowych w 2024 roku. Zamiast tego przewoźnik postanowił kupić aż 18 samolotów pasażerskich Boeing 787-10. Tak radykalna zmiana zamówienia pokazuje, w jaki sposób trudne warunki na rynku logistycznym wpływają na operatorów i zmuszają ich do zmian w swoich planach inwestycyjnych.Air Canada oznajmiła, że samoloty 787-10 zastąpią jej mniej wydajne szerokokadłubowe samolotów, a pierwsze dostawy planowane są na czwarty kwartał 2025 roku. Jak informuje portal FreightWaves, obecnie przewoźnik eksploatuje 30 samolotów Dreamliner w wersji 787-9 oraz osiem w wersji 787-8, przy czym dwa kolejne 787-9 mają jeszcze zostać dostarczone w ramach poprzedniego zamówienia. 787-10 to największy model rodziny Dreamliner. Maszyna może pomieścić ponad 330 pasażerów w zależności od konfiguracji miejsc siedzących i ma 175 metrów sześciennych przestrzeni ładunkowej. Air Canada Cargo obecnie eksploatuje sześć samolotów frachtowych. Od momentu uruchomienia dedykowanej linii cargo w styczniu 2022 roku, Air Canada wprowadziła do eksploatacji cztery używane samoloty pasażerskie Boeing 767-300 przystosowane do przewozu kontenerów cargo, a w maju otrzymała dwa nowe 767-300 od Boeinga. Zakład przekształcający samoloty planuje dostarczyć jeszcze jeden 767-300 do końca roku. Trzy inne samoloty mają zostać przekształcone w przyszłym roku, przez co przewoźnik w przyszłym roku będzie miał 10 samolotów cargo. Jak informuje portal FreightWaves, wpływy Air Canada z przewozu cargo spadły o 33% w pierwszej połowie roku w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku. Inne linie lotnicze odnotowały spadki przychodów przekraczające 50%. Air Canada ustanowiła rekordowy wynik w przewozie cargo na poziomie 1,2 miliarda dolarów w 2021 roku, ale w 2022 roku zanotowała spadek o 15% do poziomu 935 milionów dolarów. Zarząd zdecydował się zainwestować w dział przewozu cargo po zauważeniu dużego zapotrzebowania na tego rodzaju transport w trakcie pandemii COVID, kiedy to usługi pasażerskie zostały praktycznie zawieszone, a samoloty tymczasowo przekształcono do przewozu cargo.Jednak rynek przewozu lotniczego towarów odnotował znaczący spadek od wiosny 2022 roku. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), wolumeny transportu lotniczego w pierwszej połowie 2023 roku były o 8% niższe niż w roku poprzednim, a obecnie spadły o 3% w skali rocznej. Według grup badawczych, koszty przewozu towarów drogą powietrzną są o 40% do 50% niższe niż rok temu. Źródło: Obserwator Logistyczny

Komentarze