Rolls-Royce ogłosił pierwsze pomyślne testy demonstratora technologii UltraFan


18 maja, firma Rolls-Royce ogłosiła pomyślne zakończenie pierwszych testów demonstratora technologii UltraFan w swoim zakładzie w Derby w Wielkiej Brytanii. Testy przeprowadzono przy użyciu w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). To historyczny moment dla Rolls-Royce'a – po raz pierwszy od 54 lat producent silników lotniczych testuje zupełnie nową architekturę silnika, co pokazuje co można osiągnąć, jeśli współpracują ze sobą przemysł i strona rządowa. Potwierdzenie możliwości zestawu technologii zastosowanych w demonstratorze to duży krok w kierunku poprawy wydajności obecnych i przyszłych silników lotniczych. UltraFan zwiększa o 10% wydajność w stosunku do Trent XWB, który już jest najbardziej ekonomicznym dużym silnikiem lotniczym na świecie. W bliższej perspektywie możliwe jest przeniesienie technologii z programu rozwojowego UltraFan do obecnych silników Trent, zapewniając klientom firmy jeszcze większą dostępność, niezawodność i wydajność. Natomiast w dłuższej perspektywie technologia UltraFan o ciągu ~25 000-110 000 funtów oferuje potencjał do napędzania nowych samolotów wąskokadłubowych i szerokokadłubowych, które mają wejść do użytku w latach 30 XXI wieku.Testy odbyły się w największym i najinteligentniejszym na świecie krytym obiekcie do testowania silników lotniczych – Testbed 80. 100% SAF, pochodzące głównie ze zrównoważonych surowców na bazie odpadów, takich jak zużyte oleje kuchenne, zostało dostarczone przez firmę Air bp. Próby demonstratora to zwieńczenie wieloletniej pracy, którą wspierał rząd Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Aerospace Technology Institute (ATI), Innovate UK; unijnego programu „Czyste niebo” oraz LuFo i kraju związkowego Brandenburgia w Niemczech. Tufan Erginbilgic, dyrektor generalny Rolls-Royce plc, powiedział: „Demonstrator UltraFan to rewolucja – technologie, które testujemy w ramach tego programu, mogą udoskonalić zarówno dzisiejsze silniki, jak i silniki jutra. Dlatego ta zapowiedź jest tak ważna – jesteśmy świadkami tworzenia się historii i skokowej zmiany w poprawie wydajności silnika. W połączeniu ze zrównoważonymi paliwami lotniczymi bardziej wydajne jednostki turbinowe będą kluczem do osiągnięcia celu branży, jakim jest do 2050 r. zrealizowanie lotu przy zerowej emisji. Dziś jesteśmy bliżej osiągnięcia tego ambicji. Współpraca ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji podróży lotniczych, a program UltraFan jest doskonałym przykładem tego, co można osiągnąć, gdy rządy i przemysł zjednoczą się we wspólnym celu”. UltraFan powstawał przez dekadę, a koncepcja została zaprezentowana publicznie w 2014 roku. Jest to zasadniczo inna architektura projektowa niż ta, która występuje w około 4200 dużych silnikach Rolls-Royce Civil będących obecnie w eksploatacji. Demonstrowanie na taką skalę daje nam elastyczność w zmniejszaniu skali zgodnie z wymaganiami naszych klientów.

Kluczowe cechy techniczne demonstratora obejmują:

  • Nowa, sprawdzona architektura rdzenia Advance3 w połączeniu z systemem spalania ubogiej mieszanki ALECSys, co zapewnia maksymalną wydajność spalania i niski poziom emisji
  • Łopatki wentylatora z tytanu węglowego i kompozytowa obudowa
  • Konstrukcja z przekładnią, która zapewnia wydajną moc dla silników przyszłości o wysokim ciągu i wysokim współczynniku obejścia. Przekładnia mocy uzyskała moc 64 MW, co jest rekordem lotniczym
Źródło: Rolls-Royce via dlapilota
 
 

Komentarze