Airbus rozpoczął produkcję części do pierwszego A350F


Airbus poinformował w ostatnich dniach, że trwa obróbka pierwszych metalowych części w Airbus Atlantic w Nantes do nowego samolotu cargo - A350F opartego w głównej mierze na pasażerskiej wersji A350-1000. Po półtora roku od ogłoszenia nowego A350F w zakładach Airbus Atlantic w Nantes przystąpiono do wytwarzania pierwszych metalowych części tego samolotu. Od obróbki pierwszej centralnej struktury nośnej skrzydeł (centre wing box - CWB) rozpoczęła się produkcja części do A350F. Tym samym Airbus czyni postępy w realizacji swojego zobowiązania do zapewnienia liniom lotniczym i branży cargo wyjątkowego wyboru dzięki temu całkowicie nowemu technologicznie szerokokadłubowemu frachtowcowi. 4 kwietnia br. w Nantes miały miejsce pierwsze cięcia metalu dla A350F, w tym obróbka centralnej struktury nośnej skrzydeł (centre wing box - CWB). Części te obejmują "pionowy krzyżak" - masywne mocowanie, które łączy zewnętrzne skrzydła z CWB. Zespoły w Nantes wykonały również pierwsze "zewnętrzne ramy stóp", które łączą CWB z bocznymi poszyciami kadłuba. Te ostatnie są zmodyfikowane w A350F tak, aby przenosiły obciążenia z podłogi głównego pokładu frachtowca. CWB i związane z nim części są produkowane przez Airbus Atlantic - nową spółkę Airbusa zajmującą się aerostrukturami, utworzoną w styczniu 2022 r. w wyniku połączenia STELIA Aerospace oraz fabryk Airbusa w Nantes i Montoir-de-Bretagne (dawniej znanych jako zakład "Saint-Nazaire"). Podczas gdy Airbus Atlantic produkuje już CWB dla pasażerskich A350, CWB dla A350F charakteryzuje się wzmocnionymi belkami podłogowymi, aby utrzymać najcięższe palety i pojemniki znajdujące się w samym środku samolotu, które A350F będzie transportował. Po zakończeniu budowy CWB będzie miał wymiary 6,5 m długości na 5,5 m szerokości na 3,9 m wysokości.Tradycyjnie, pierwsze części produkowane dla nowego samolotu lub nowego wariantu są przeznaczone dla CWB. We wszystkich wersjach A350 ten element jest w dużej mierze wspólny i wykonany z włókna węglowego. Główne zmiany w konstrukcji CWB dla frachtowca to wzmocnienia wymagane dla zwiększonych obciążeń podłogi pokładu głównego związanych z operacjami cargo. Zmiany te dotyczą wewnętrznych kompozytowych rozpórek CWB oraz metalowej (aluminiowo-litowej) struktury na górze górnej kompozytowej osłony CWB, która podtrzymuje podłogę.Gdy duży podzespół CWB będzie gotowy do dostarczenia w najbliższych miesiącach, zostanie załadowany na specjalny dźwig transportowy i wyruszy z Nantes drogą lądową do fabryki Airbus Atlantic w Montoir-de-Bretagne. Tam zostanie zamontowany w środkowym kadłubie pierwszego A350F (zarówno środkowy, jak i przedni kadłub wszystkich A350 są tu montowane i wyposażane). Powstałe w ten sposób "zespoły głównych komponentów" (MCA) zostaną następnie przetransportowane przez Belugę z sąsiedniego lotniska Saint-Nazaire-Montoir bezpośrednio na linię montażu końcowego (FAL) A350 Airbusa w Tuluzie.
Airbus A350F zapewni wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii. Samolot będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo. A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy o 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej.

Oprócz już i tak korzystnych cech wydajności, operatorzy A350F będą również mogli skorzystać z usług Airbusa, aby poprawić osiągi samolotu, ale także jego ślad węglowy. Na przykład Idle Factor Optimizer NAVBLUE optymalizuje ustawienie Idle Factor, aby zaoszczędzić czas, paliwo i dystans podczas fazy zniżania. Idle Factor Optimizer pozwali zaoszczędzić średnio 50 kg paliwa na każdym zniżaniu A350F. Bezproblemowa integracja A350F z najnowocześniejszymi usługami cyfrowymi, takimi jak Skywise, to prawdziwy krok dla przewoźników towarowych w XXI wieku. Pakiet usług Skywise daje operatorom możliwość wykorzystania mocy dużych zbiorów danych i podejmowania właściwych decyzji tam, gdzie mają one największe znaczenie. Zupełnie nowy A350F, to następca nowej generacji 747F, który zapewnia wszystkie zalety samolotu najnowszej generacji i przeskakuje o jedną lub dwie generacje przed obecnymi bezpośrednimi konkurentami. (Rynek Lotniczy)

Komentarze