Pierwszy lot regionalnego samolotu pasażerskiego napędzanego wodorową jednostką napędową


2 marca 2023 r., firma Universal Hydrogen przeprowadziła pierwszy lot regionalnym samolotem pasażerskim napędzanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Konstrukcja, nazwana Lightning McClean, wystartowała z międzynarodowego lotniska Grant County (KMWH) i wykonała 15 minutowy lot, osiągając wysokość 3500 MSL. Samolot był pilotowany przez Alexa Krolla, byłego pilota doświadczalnego Sił Powietrznych USA i głównego pilota doświadczalnego firmy. Podczas lotu testowego jeden z silników turbinowych samolotu został zastąpiony elektrycznym układem napędowym Universal Hydrogen zasilanym ogniwami paliwowymi. Dla bezpieczeństwa lotu drugi pozostał konwencjonalną jednostką. „Wykonując drugie okrążenie nad lotniskiem byliśmy na tyle zadowoleni z osiągów wodorowego układu napędowego, że mogliśmy zmniejszyć obroty silnika turbinowego, aby zademonstrować lot głównie na zasilaniu wodorowym” — powiedział Kroll. „Samolot zachowywał się doskonale, a hałas i wibracje powodowane przez wodorowy układ napędowy są znacznie niższe niż w przypadku konwencjonalnego silnika turbinowego”, dodał. Testy zostały przeprowadzone na podstawie specjalnego certyfikatu zdatności do lotu FAA i były pierwszymi w trakcie dwuletniej kampanii prób w locie, której kulminacją ma być rok 2025 i wejście do obsługi regionalnego samolotu ATR 72 napędzanego technologiami wodorowymi. Firma ma szybko rosnący portfel zamówień, który obecnie obejmuje łącznie 247 opcji konwersji napędów od 16 klientów na całym świecie. „Dzisiejszy dzień zapisze się w księgach historii jako prawdziwy początek dekarbonizacji światowego przemysłu lotniczego, a my w Connect Airlines jesteśmy niezwykle dumni z roli, jaką jako pierwszy operator z USA odegramy we wprowadzaniu Universal Hydrogen”, powiedział John Thomas, prezes Connect Airlines. Connect złożył pierwsze zamówienie w firmie Universal Hydrogen na konwersję 75 regionalnych samolotów ATR 72-600 na wodorowe układy napędowe z opcjami na 25 dodatkowych egzemplarzy. Dostawy zmodernizowanych statków powietrznych mają się rozpocząć w 2025 r. (dlapilota)

Komentarze