Motoszybowiec Bąk w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie


23 marca Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie otworzyło dla pasjonatów lotnictwa i historii lotnictwa nową ekspozycję. W sali wystawienniczej w Gmachu Głównym obejrzycie zaprojektowane przez Antoniego Kocjana szybowce, jego archiwalne dokumenty, autorskie projekty. Wystawie towarzyszy również konferencja naukowa.Z tej okazji krakowscy muzealnicy mają też pasjonatów lotnictwa prawdziwą gratkę. Na wystawę tymczasowo zawitała replika motoszybowca Bąk II, zbudowana przez Jerzego Gruchalskiego z Fundacji Zabytki Polskiego Nieba. Ten wyjątkowy eksponat będzie gościł w Muzeum Lotnictwa Polskiego zaledwie kilka dni. Możecie go obejrzeć WYŁĄCZNIE w czwartek przez cały dzień oraz w piątek w godzinach przedpołudniowych. Takiej okazji nie można przegapić!Motoszybowiec Bąk został skonstruowany przez Antoniego Kocjana w 1936 r. w oparciu o szybowce Orlik i Mewa. To jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej z krytą kabiną i silnikiem ze śmigłem ciągnącym. Prototyp był napędzany niemieckim silnikiem Köller Kröber M-3 o mocy 18 KM. Oblatywał go Michał Offierski w marcu 1937 r.. Ten sam pilot ustanowił na Bąku międzynarodowy rekord wysokości 4595 m i długotrwałości lotu 5h 24 min.Wiosną 1938 r. powstała udoskonalona wersja motoszybowca – Bąk II, którego replikę widzicie na poniższych zdjęciach. Bąka II napędzał belgijski silnik Saroléa Albatros o mocy 32 KM. Był to najbardziej zaawansowany technicznie motoszybowiec okresu międzywojennego. I choć większość wyprodukowanych egzemplarzy (ok. 10) nie przetrwało wybuchu wojny, to na szczęście zachowała się dokumentacja techniczna. Zapraszamy do Muzeum dziś (i oczywiście w pozostałe dni) w godzinach 9:00-17:00. Do zobaczenia! Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego

Komentarze