NASA kontynuuje rozwój samolotu X-57 Maxwell


NASA kilka lat temu przedstawiła koncepcję zmodyfikowanego samolotu Tecnam P2006T, który został nazwany X-57 Maxwell. Po okresie intensywnych badań projekt przeszedł testy termiczne, co jest kamieniem milowym w rozwoju. Pierwszy lot w warunkach rzeczywistych zaplanowano na ten rok. Nowy elektryczny samolot NASA może odegrać dużą rolę w ograniczeniu emisyjności. Eksperymentalny model X-57 będzie w stanie przetransportować do 10 pasażerów. Projekt uwzględnia 14 śmigieł wzdłuż skrzydeł i jest w całości zasilany energią elektryczną. X-57 wykorzystuje baterie litowe. Rozwiązanie to wymaga dopracowania, z uwagi na dużą wagę metalicznego litu, która ogranicza osiągi maszyny. Naukowcy zaznaczają, że energia uzyskiwana z akumulatorów, w stosunku do ich wagi, jest 50 razy mniejsza, niż można uzyskać z paliwa lotniczego.Po przeprowadzonych niedawno testach termicznych naukowcy przekazali, że osiągnięto kolejny kamień milowy w rozwoju samolotu. Testy w warunkach podwyższonej lub skrajnie niskiej temperatury są szczególnie istotne dla projektu, gdyż weryfikują projekt, funkcjonalność i jakość wykonania kontrolerów, w tym krytycznych podzespołów.Samolot ma wykorzystywać tzw. napęd rozproszony. Koncepcja ta polega na współpracy małych silników i wielu akumulatorów rozmieszczonych w samolocie. Projekt NASA wyróżnia się jednak całkowicie przeprojektowanymi skrzydłami, które zostały ustawione tak, aby zoptymalizować przepływ powietrza wokół nich.Samolot NASA ma zasięg 160 km. Dotychczasowe testy wypadały obiecująco, dlatego samolot ma szansę wznieść się w powietrze po raz pierwszy w tym roku. Finalnie zmodyfikowany model ma transportować ok. dziesięciu pasażerów. Zespół pracujący nad koncepcją jest o krok bliżej integracji wszystkich systemów po otrzymaniu pozytywnych wyników testów termicznych w ekstremalnych warunkach, jakich można się spodziewać podczas lotu. Zbliżający się przegląd samolotu w NASA Armstrong Flight Research Center w Edwards w Kalifornii jest kolejnym ważnym krokiem przed lotami badawczymi. (obserwator logistyczny)

Komentarze