EASA opublikowała Europejski Plan Bezpieczeństwa Lotniczego 2023-2025


Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) postanowiła skrócić okres referencyjny EPAS (European Plan for Aviation Safety) do 3 lat, aby zapewnić bardziej ukierunkowane i stabilniejsze priorytety strategiczne. Przy wsparciu swoich organizacji doradczych, Agencja przeprowadziła kompleksowy przegląd priorytetów strategicznych zawartych w tomie I pod kątem nowego kontekstu operacyjnego, w wyniku czego położono większy nacisk na zarządzanie współzależnościami ryzyka, a także na kompetencje personelu (w szczególności poprzez wdrażanie szkoleń i ocen opartych na kompetencjach we wszystkich dziedzinach lotnictwa) oraz rozszerzenie priorytetów bezpieczeństwa operacyjnego. Uwzględniono również dodatkowe priorytety dotyczące bezpiecznej integracji pojawiających się technologii i nowych koncepcji biznesowych. EPAS nadal utrzymuje również strategiczne priorytety w zakresie ochrony środowiska, aby wspierać realizację Europejskiego Zielonego Ładu z ambitnym celem do 2050 r. osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej. W 2022 r., po zakończeniu 16 procesów mających na celu ograniczenie głównych zagrożeń zidentyfikowanych w poprzednich wydaniach EPAS, część II obejmuje obecnie 158 zadań, z których 13 jest nowych. Ich opis uwzględniając tworzenie przepisów (RMT) zawiera teraz więcej szczegółów na temat metody pracy i powiązanych dokumentów referencyjnych ICAO, a także inne nowe elementy, zgodnie ze zmienioną procedurą stanowienia przepisów, która została przyjęta przez zarząd EASA w maju 2022 r. (decyzja MB nr 01 -2022). Aby uprościć EPAS i zapewnić lepszy wgląd w aktywne działania, z głównej części tomu II usunięto zadania związane z regularną aktualizacją przepisów bez aktywnego cyklu. Cześć III „Safety Risk Portfolios 2023 Edition” przedstawia dostępne domeny ryzyka utworzone w ramach europejskiego procesu zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa. Uwzględniono tam nowy zakres ryzyka bezpieczeństwa „Systemic and conjunctural”, łączący kwestie bezpieczeństwa związane z COVID-19 i wynikające z wojny na Ukrainie. Po raz pierwszy przedstawiono listę kwestii związanych z bezpieczeństwem wyższego ryzyka we wszystkich domenach. Trwa opracowywanie zakresu ryzyka związanego z bezpieczeństwem zdatności do lotu i certyfikacją środowiskową w celu rozwiązania tych kwestii. Temat zostanie opublikowany jako część wydania EPAS Volume III 2024.Podczas gdy strategiczne priorytety są ustalane na cały okres referencyjny (2023-2025), tom II EPAS „EPAS Actions” i tom III „Safety Risk Portfolios” będą nadal poddawane corocznemu przeglądowi i aktualizacji. (dlapilota)

Komentarze