Szwajcarska Rega zamawia 12 kolejnych pięciołopatowych śmigłowców H145


Szwajcarska Służba Ratownictwa Powietrznego Rega zamówiła drugą partię 12 pięciołopatowych śmigłowców H145, które będą użytkowane z baz górskich. Zastąpią one obecnie eksploatowane śmigłowce AW109SP. Zamówienie jest kontynuacją kontraktu na dziewięć H145, ogłoszonego w marcu tego roku. Do 2026 roku Rega będzie więc posiadać flotę składającą się wyłącznie z 21 pięciołopatowych Airbusów H145.
„Dla skutecznego prowadzenia lotniczych akcji ratujących życie w Szwajcarii najważniejsza jest zdolność do optymalnego działania na wysokości”, mówi Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Pięciołopatowy H145 wylądował na Aconcagua w Chile, górze o wysokości prawie 7000 metrów. Żaden inny dwusilnikowy śmigłowiec nie dokonał takiego wyczynu. Dlatego jesteśmy dumni, że Rega zaufała pięciołopatowemu H145 i postanowiła uczynić go jedynym typem wiropłata w swojej flocie”. 

Pięciołopatowe H145 otrzymają najnowocześniejszy system nawigacji, specjalnie dostosowany do potrzeb Rega, który zwiększy możliwości i bezpieczeństwo operacji lotniczych. System wykorzysta nowe możliwości Flight Management System GTN750 Xi firmy Garmin. Będzie integrować i kontrolować system wielosensorowy, który zapewnia bardzo dokładne i niezawodne możliwości nawigacji. Nawet w przypadku utraty sygnału GPS załoga śmigłowca będzie bezpiecznie nawigować dzięki systemowi nawigacji inercyjnej firmy Thales. To rozwiązanie zwiększy możliwości latania instrumentalnego w warunkach ograniczonej widzialności (IFR) i pozwoli śmigłowcowi na certyfikację procedury nawigacyjnej RNP-AR 0.1, która jest najdokładniejszą procedurą nawigacyjną dla wiropłatów. W konfiguracji maszyn dla Rega znajdzie się również nowa wciągarka firmy Vincorion, certyfikowana dla pięciołopatowej wersji H145. Również ona pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa akcji ratowniczych.

Sieć Rega w Szwajcarii tworzy 14 stacji HEMS. W ubiegłym roku załogi śmigłowców wykonały 14 330 misji, przewożąc m.in. 471 pacjentów z COVID-19.

Najnowszym ulepszeniem wielozadaniowego, dwusilnikowego wiropłata H145 jest innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający udźwig użyteczny maszyny o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezłożyskowego wirnika głównego ułatwia czynności serwisowe, jeszcze bardziej poprawiając wzorcową obsługę i niezawodność H145, zarazem podnosząc komfort lotu pasażerów i załogi.

Na świecie lata już ponad 1600 śmigłowców z rodziny H145, które spędziły w powietrzu łącznie ponad 7 milionów godzin. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 posiada układ cyfrowego sterowania silnikiem (FADEC) oraz pakiet cyfrowej awioniki Helionix. Skuteczny 4-osiowy autopilot zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza obciążenie pilotów. Szczególnie niski poziom generowanego hałasu sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencyjnych konstrukcji. (Airbus Helicopters)

 

Komentarze