Airbus przedstawia DisruptiveLab


Airbus wykorzystał doroczną konferencję do zaprezentowania DisruptiveLab, nowego latającego laboratorium, przeznaczonego do testowania technologii mających na celu poprawę osiągów statków powietrzych i zmniejszenie emisji CO2 ze śmigłowców. DisruptiveLab pozwoli ocenić nowe rozwiązania aerodynamiczne, sprzyjające zmniejszeniu zużycia paliwa, a także technologie hybrydyzacji z całkowicie równoległym hybrydowym układem napędowym, który umożliwiać ma ładowanie akumulatora podczas lotu. Nowy demonstrator wzbije się w powietrze przed końcem 2022 roku, aby zacząć testy w locie i doskonalić nowe technologie.Nowa architektura DisruptiveLab obejmuje aerodynamiczny kadłub z aluminium i kompozytów, zaprojektowany specjalnie w celu zmniejszenia oporu, a tym samym zużycia paliwa. Łopaty śmigłowca są zintegrowane z wirnikiem w sposób, który pozwala uzyskać bardziej kompaktowy kształt głowicy wirnika, co zmniejsza opór, a tym samym poprawia efektywność energetyczną przy jednoczesnym obniżeniu poziomu hałasu. Jego lżejsza tylna część kadłuba zawiera opływowe śmigło ogonowe Fenestron, które również przyczynia się do lepszych osiągów. Demonstrator DisruptiveLab jest częścią planu działania Francuskiej Rady ds. Badań Lotnictwa Cywilnego (CORAC) i został częściowo sfinansowany przez Francuski Urząd Lotnictwa Cywilnego (DGAC) w ramach francuskiego planu stymulacyjnego, który jest elementem planu europejskiego Next Generation EU i planu Francja 2030. Strategia rozwoju Airbus Helicopters zakłada wykorzystanie demonstratorów technologii do szybkiego ich testowania i doskonalenia. Firma rozpoczęła prace nad swoim pierwszym demonstratorem, FlightLab, w 2020 roku. FlightLab bazuje na śmiglowcu H130 i służy głównie do badania i rozwoju technologii związanych ze zwiększoną autonomią lotu i systemami bezpieczeństwa. Natomiast DisruptiveLab służy weryfikacji możliwości poprawy osiągów statku powietrznego i zmniejszenia jego wpływu na środowisko. Źródło: Airbus Helicopters

Komentarze