Rosyjskie Sukhoi Superjet SSJ100 będą dostarczane z używanymi silnikami

Jak podają rosyjskie media, linie lotnicze Azimuth odbiorą nowy samolot pasażerski Sukhoi Superjet 100 napędzany dwoma silnikami „drugiej kategorii”. Po raz pierwszy w historii rosyjskiego przemysłu lotniczego linia lotnicza otrzyma nowy regionalny samolot SSJ100 z używanymi jednostkami napędowymi.
Decyzja o wyposażeniu samolotu w używane podzespoły jest spowodowana utrzymującym się w Rosji niedoborem lotniczych części zamiennych. Pierwszy SSJ100 miał zostać dostarczony do Azimuth na początku tego roku, ale termin ten nie został dotrzymany i prawdopodobnie dołączy do przewoźnika przed końcem 2022 r.
Silniki do samolotu zostały pobrane z puli komponentów lotniczych, ale wcześniej rosyjska Agencja Transportu Lotniczego Rosawiacja musiała opracować sposób na sporządzenie dokumentacji zdatności do lotu samolotu, co spowodowało niewielkie opóźnienie w dostawie - poinformował Kommiersant. SSJ100 ma być jedynym nowym odrzutowcem Azimuth ze starymi silnikami, jednak w 2023 r. 10 kolejnych samolotów tego typu z używanymi jednostkami napędowymi może zostać dostarczonych innym przewoźnikom. 
SSJ100 jest napędzany silnikiem turbowentylatorowym SaM146 produkowanym przez PowerJet, spółkę joint venture francuskiej firmy Snecma i rosyjskiej NPO Saturn. Jednak po inwazji Rosji na Ukrainę kraje zachodnie nałożyły międzynarodowe sankcje na PowerJet, co doprowadziło do zawieszenia produkcji silników wykorzystywanych w SSJ100, zmuszając jego producenta do znalezienia lokalnie produkowanego zamiennika. Najlepszą opcją do zastąpienia SaM146 wydaje się być  turbowentylatorowy PD-8, oparty na wariancie PD-14, ale Rostec spodziewa się jednak, że certyfikacja PD-8 nastąpi dopiero w 2023 r., a rozpoczęcie dostaw w 2024 r.
Źródło: AeroTime

Komentarze