Jak podają rosyjskie media, linie lotnicze Azimuth odbiorą nowy samolot pasażerski Sukhoi Superjet 100 napędzany dwoma silnikami „drugiej kategorii”. Po raz pierwszy w historii rosyjskiego przemysłu lotniczego linia lotnicza otrzyma nowy regionalny samolot SSJ100 z używanymi jednostkami napędowymi.
Decyzja o wyposażeniu samolotu w używane podzespoły jest spowodowana
utrzymującym się w Rosji niedoborem lotniczych części zamiennych.
Pierwszy SSJ100 miał zostać dostarczony do Azimuth na początku tego
roku, ale termin ten nie został dotrzymany i prawdopodobnie dołączy do
przewoźnika przed końcem 2022 r.
Silniki do samolotu zostały pobrane z puli komponentów lotniczych, ale
wcześniej rosyjska Agencja Transportu Lotniczego Rosawiacja musiała
opracować sposób na sporządzenie dokumentacji zdatności do lotu
samolotu, co spowodowało niewielkie opóźnienie w dostawie - poinformował
Kommiersant. SSJ100 ma być jedynym nowym odrzutowcem Azimuth ze starymi
silnikami, jednak w 2023 r. 10 kolejnych samolotów tego typu z
używanymi jednostkami napędowymi może zostać dostarczonych innym
przewoźnikom.
SSJ100 jest napędzany silnikiem turbowentylatorowym SaM146 produkowanym
przez PowerJet, spółkę joint venture francuskiej firmy Snecma i
rosyjskiej NPO Saturn. Jednak po inwazji Rosji na Ukrainę kraje
zachodnie nałożyły międzynarodowe sankcje na PowerJet, co doprowadziło
do zawieszenia produkcji silników wykorzystywanych w SSJ100, zmuszając
jego producenta do znalezienia lokalnie produkowanego zamiennika.
Najlepszą opcją do zastąpienia SaM146 wydaje się być turbowentylatorowy
PD-8, oparty na wariancie PD-14, ale Rostec spodziewa się jednak, że
certyfikacja PD-8 nastąpi dopiero w 2023 r., a rozpoczęcie dostaw w 2024
r.
Źródło: AeroTime
Komentarze
Prześlij komentarz