Po raz pierwszy w swojej historii Iljuszyn Ił-76 wylądował na Antarktydzie


Po raz pierwszy w swojej historii Iljuszyn Ił-76 rosyjskich linii lotniczych Wołga-Dniepr wylądował na drodze startowej rosyjskiej stacji badawczej „Postęp” na Antarktydzie. 7 listopada samolot wystartował z Kapsztadu i w ciągu sześciu i pół godziny przeleciał 5300 km. Samolot, wyposażony w silniki PS-90A-76, przewoził 82 pasażerów i 6,5 tony ładunku do budowy nowego kompleksu zimowego na stacji Wostok. Stacja „Postęp”, założona początkowo w 1988 roku, a następnie oficjalnie otwarta w 1989 roku, znajduje się nad brzegiem Zatoki Prydz w oazie Antarktyki Larsemann Hills. Baza ma dwa lotniska, pierwszy port Progress Skiway i większe lotnisko Zenit, nazwane na cześć klubu piłkarskiego Zenit z Sankt Petersburga. – Nasz instytut ma siedzibę w Sankt Petersburgu, więc wspólnie podjęliśmy decyzję o nazwaniu nowego lotniska Antarktydy na cześć klubu piłkarskiego z Sankt Petersburga. Rozmawiamy o sposobach promowania naszej pracy z klubem i opowiedzenia kibicom o naszej interesującej i trudnej pracy – powiedział Aleksander Makarow, dyrektor rosyjskiego instytutu badawczego Arktyki i Antarktyki.Instytut przekazał w komunikacie, że samolot przeleciał ponad 5300 kilometrów w 6,5 godziny i bezpiecznie wylądował w warunkach słabej widoczności. Wyniki testów pozwolą na uzupełnienie instrukcji użytkowania samolotu, wyposażonego w ten typ silnika, o zapisy dotyczące lądowania na pokrytych śniegiem lotniskach. Operację lądowania wykonała wspólna załoga, kierowana przez głównych pilotów: Nikołaja Kuimowa i Rubena Jesajana, członków Kompleksu Lotniczego Iljuszyn i Państwowego Instytutu Badawczego Lotnictwa Cywilnego. Droga startowa dla małych samolotów, które wykonują loty wahadłowe między stacjami badawczymi i dostarczają lekkie ładunki oraz przewożą członków sezonowych ekspedycji, została otwarta w 2012 roku. Drugi port lotniczy został stworzony, aby umożliwić lądowanie dużych samolotów w rosyjskiej placówce. Zapsibgaszprom zbudował drogę startową o długości 3000 metrów i szerokości 100 metrów. Nowe lotnisko miało pomóc w rozwoju przyszłych badań prowadzonych przez pracowników rosyjskiej antarktycznej ekspedycji. Od momentu otwarcia nowej drogi startowej, realizacja operacji lotniczych stała się bardziej elastyczna. Samoloty mogą lądować i startować we wszystkich porach roku i przy różnych warunkach atmosferycznych, nawet tych bardzo złych. Oprócz dwóch pasów startowych zbudowanych w rosyjskiej stacji Postęp, w stacji Novolazarevskaya znajduje się międzynarodowy pas startowy, który wykorzystywany jest do obsługi lotów międzynarodowych. Lecz, jest to pas działający sezonowo, którego działalność została wznowiona 26 października br., o czym informuje agencja interfax. Novolazarevskaya to rosyjska stacja antarktyczna założona 18 stycznia 1961 roku. Znajduje się w oazie Schirmachera w Dronning Maud Land, około 80 kilometrów od Morza Łazariewa. Stacja jest centrum międzynarodowego programu lotnictwa korporacyjnego DROMLAN z 11 krajów. Do programu należy także Rosja. Pas startowy zbudowany na południowy zachód od stacji jest jednym z największych węzłów transportowych na Antarktydzie. (RYnek Lotniczy)

Komentarze