Listopadowa lotnicza parada nad Warszawą

MiG-15bis
 
 
Samoloty myśliwskie SB Lim-2 i MiG-15bis oraz śmigłowiec wielozadaniowy Bölkow Bo 105 przeleciały 11 listopada nad Warszawą. Wydarzenie było formą uczczenia Święta Niepodległości. Za sterami maszyn zasiedli Mateusz Strama, Bartosz Maciejczyk oraz Maciej Dominiak.Przed południem warszawiacy usłyszeli huk dwóch samolotów odrzutowych przelatujących wzdłuż Wisły oraz charakterystyczny dźwięk śmigłowca Bo 105. Maszyny wystartowały z lotniska Warszawa-Modlin i hangaru AMC Aviation. Towarzyszył im śmigłowiec Robinson R44, z którego pokładu zrealizowano sesję zdjęciową i materiały wideo. Jako pierwszy nad Wisłą pojawił się śmigłowiec Bo 105. Swój przelot rozpoczął na wysokości Mostu Łazienkowskiego i malował warszawskie niebo kolorowymi dymami aż do okolic Starego Miasta. Tuż po nim z prędkością ok. 400 km/h dymy wypuszczone przez Bölkowa rozproszyła formacja samolotów SB Lim-2 i MiG-15bis. Było to pierwsze takie przedsięwzięcie w historii. Oprócz pilotów, na pokładzie samolotu myśliwskiego SB Lim-2 oraz śmigłowca Bo 105 obecni byli dziennikarze. Z każdym rokiem latanie samolotami myśliwskimi przez cywilów oraz loty śmigłowcowe stają się coraz bardziej popularne i dostępne. Dzięki Fundacji Eskadra i zespołowi Bo105.pl praktycznie każdy zainteresowany jest w stanie polecieć zasłużonym w Siłach Powietrznych myśliwcem oraz jednym z najsłynniejszych śmigłowców na świecie.Historia samolotów SB Lim-2 i MiG-15bis sięga lat 50. ubiegłego wieku. Maszyny przez kilka dekad służyły w polskim wojsku. Po przejściu na emeryturę zostały przywrócone do stanu lotnego przez Fundację Eskadra. Obecnie stacjonują na lotnisku w podwarszawskim Modlinie i regularnie biorą udział w przelotach nad polskimi miastami, pokazach lotniczych w całej Europie oraz wielu innych wydarzeniach.Przelot statków powietrznych, które diametralnie różnią się od siebie parametrami, wymagał wielu tygodni intensywnych przygotowań i nie byłby możliwy bez pracy zespołu składającego się z doświadczonych lotników i miłośników lotnictwa. 
 
SB Lim-2 i MiG-15bis przed startem na pokazowy lot

Dzięki ich zaangażowaniu przelot samolotów myśliwskich i śmigłowca został zsynchronizowany co do sekundy i przebiegł w sposób bezpieczny. Wydarzenie zostało wyprodukowane przez Aero Experience we współpracy ze szkołą akrobaci lotniczej Warsaw Flight Safety. Aero Experience to firma odpowiedzialna za kompleksową obsługę pokazów lotniczych. Od wielu lat współpracuje z największymi gwiazdami imprez lotniczych w Polsce i za granicą.Specjalizuje się również w projektach prywatnych i zleceniach specjalnych. Przelot z okazji Święta Niepodległości to kolejne wielkie przedsięwzięcie zorganizowane przez tę firmę.
Źródło: Aero Expierence
 

Komentarze