Aerofłot kupi 339 nowych samolotów


Rosyjskie państwowe linie lotnicze Aerofłot sformalizowały zamówienie na 339 samolotów rosyjskiej produkcji. Państwowy holding przemysłu lotniczego – Rostec – dostarczy 210 MC-21-300, 40 wąskokadłubowych Tu-214 oraz 89 odrzutowców regionalnych typu Suchoj SuperJet SSJ 95/100. Maszyny zachodniej produkcji mają już nigdy nie trafić w ręce linii lotniczych z Federacji Rosyjskiej. Lotnictwo będzie opierało się na lokalnie wytwarzanych komponentach. Unia Europejska, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Kanada zamknęły swoje przestrzenie powietrzne dla rosyjskich samolotów, odcinając Aerofłot od lukratywnych zachodnich rynków. Airbus i Boeing – których samoloty stanowiły większość floty narodowych linii – wstrzymały dostawy części i usług lotniczych dla rosyjskich przewoźników. W odpowiedzi na zakończenie współpracy wypowiedziane przez zachodnich producentów Aerofłot zdecydował się nie wypłacać dywidendy z zysków za 2021 rok. Linie także nie opublikowały wyników za pierwszy kwartał w tym roku, chroniąc się przed koniecznością ujawnienia skutków finansowych sankcji. Samoloty Boeinga i Airbusa, które prawdopodobnie nigdy już nie zostaną ponownie dostarczone do Rosji, zostaną zastąpione samolotami pasażerskimi produkcji rosyjskiej. Z 339 samolotów prawie 300 to samoloty nowej generacji – MC-21 i Superjet. Tu-214 będzie niezawodnym koniem pociągowym – ten samolot był wcześniej produkowany dla specjalnych klientów i sprawdził się dobrze. Okrętem flagowym we flocie Aerofłotu będzie Irkut MC-21 – powiedział dyrektor generalny Rostec. Siergiej Czemiezow. Dostawy nowo zamówionych SuperJetów SSJ100 rozpoczną się na początku 2023 roku. Wtedy linie otrzymają dwa pierwsze samoloty. Regionalny odrzutowiec jest obecnie jedynym certyfikowanym samolotem. Dostępne są trzy typy tego statku powietrznego. MC-21-300 jest w trakcie uzyskiwania certyfikacji zdatności do lotu. Grupa Aerofłotu spodziewa się odebrania pierwszych sześciu MC-21 w 2024 roku. Tu-214, samolot o konstrukcji z późnego okresu Związku Sowieckiego, jest w produkcji, ale tylko na specjalne zamówienie i wyłącznie dla rosyjskiego rządu i wojska. Linie zrzeszone w grupie flagowego przewoźnika staną się zatem pierwszym operatorem komercyjnym tego samolotu, gdy odebrane zostaną dostarczone pierwsze maszyny w 2024 roku. Wtedy linie planują odebrać siedem takich samolotów. Wszystkie samoloty mają zostać dostarczone do końca 2030 roku. (Rynek Lotniczy)

Komentarze