Airbus i CFM International uruchamiają projekt latającego demonstratora zaawansowanego silnika turbowentylatorowego


Airbus i CFM International, spółka której udziałowcami są potentaci branży wytwarzającej napędy lotnicze, firmy GE i Safran Aircraft Engines nawiązały współpracę mającą na celu sprawdzenie w praktyce nowatorskiej architektury silników turbowentylatorowych z otwartym wentylatorem. Wykorzystanie latającego demonstratora technologii na bazie fabrycznego samolotu A380 pozwoli ocenić zaawansowanie i przyspieszyć rozwój nowych rozwiązań napędowych w ramach programu CFM Revolutionary Innovation for Sustainable Engine (RISE). Seria lotów próbnych planowana jest na drugą połowę obecnej dekady w oparciu o Airbus Flight Test w Tuluzie. Przed lotami testowymi A380 inżynierowe CFM w centrum Flight Test Operations GE Aviation w amerykańskim Victorville wykonają naziemne testy silnika, a także przygotują program badań w locie. Testy w powietrzu pozwolą osiągnąć kilka celów, które mogą przyczynić się do poprawy wydajności silników i samolotów. Umożliwią m.in. optymalizację sposobu połączenia takiego silnika ze skrzydłem oraz osiągów aerodynamicznych, a także wzrost wydajności układu napędowego; weryfikację korzyści w zakresie osiągów, w tym oszczędności w zużyciu paliwa, która skutkowałaby 20%* redukcją emisji CO2 w porównaniu z najwydajniejszymi obecnie silnikami. Posłużą też ocenie akustycznej takiego napędu oraz zapewnienia zgodności z 100% zrównoważonymi paliwami lotniczymi (SAF).Współpraca Airbusa z CFM pokazuje różnorodność demonstratorów technologii Airbusa i uzupełnia prace prowadzone w celu oceny firmowych pomysłów i technologii dotyczących zerowej emisji. W lutym 2022 r. obie firmy wspólny program testów w locie napędu wodorowego. Airbus i CFM, wraz ze spółkami GE i Safran, dążą do spełnienia obietnicy, którą ich przedstawiciele złożyli podpisując cel Air Transport Action Group w październiku 2021 r. - osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto w przemyśle lotniczym do 2050 r. poprzez opracowanie i przetestowanie technologii niezbędnych do wprowadzenia do eksploatacji zeroemisyjnych statków powietrznych zgodnie z ambitnym harmonogramem. (Airbus)

Komentarze