Przedsiębiorstwo Daher zaprezentowało najnowszy model ze swojej rodziny jednosilnikowych samolotów dyspozycyjnych


Przedsiębiorstwo Daher zaprezentowało wczoraj, 5 kwietnia 2022, najnowszy model ze swojej rodziny jednosilnikowych samolotów dyspozycyjnych z napędem turbośmigłowym – TBM 960. – TBM 960 to kwintesencja TBM, reprezentujący piątą ewolucję naszej rodziny bardzo szybkich samolotów turbośmigłowych od czasu wprowadzenia serii TBM 900 w 2014. Wykorzystuje on maksymalne zalety dzisiejszej technologii turbośmigłowej, aby zapewnić cyfrowe sterowanie silnikiem i śmigłem – powiedział Nicolas Chabbert, starszy wiceprezes działu samolotów Dahera. TBM 960 zachowuje doskonałe osiągi, jednocześnie zużywając znacznie mniej paliwa. Przy zalecanej przez Dahera prędkości przelotowej wynoszącej 308 węzłów (570 km/h), zużycie paliwa wynosi tylko 57 galonów amerykańskich na godzinę (216 l/h), co oznacza oszczędność paliwa o 10% w porównaniu z maksymalną prędkością przelotową, dzięki czemu samolot jest bardziej przyjazny dla środowiska. Sercem najnowszej wersji TBM jest inteligentny zespół napędowy Pratt & Whitney Canada PT6E-66XT i pięciołopatowe kompozytowe śmigło Hartzell Propeller Raptor, które są połączone z dwukanałowym cyfrowym elektronicznym układem sterowania silnikiem i śmigłem (EPECS). TBM 960 wyposażony jest w zintegrowaną awionikę glass cockpit Garmin G3000 i tzw. e-copilota, w skład którego wchodzą: instalacja przeciwoblodzeniowa, czujnik i kalkulator kąta natarcia, elektroniczny układ wspomagania stateczności i zabezpieczenia przed zbyt małą prędkością, funkcja awaryjnego zniżania, która w razie rozhermetyzowania kabiny lub braku działania pilota powoduje automatyczne obniżenie wysokości lotu i system awaryjnego lądowania HomeSafe. Kabina Prestige TBM 960 oferuje całkowicie nowe wyposażenie: nastrojowe oświetlenie LED po obydwu stronach panelu pod sufitem i elektronicznie przyciemniane okna – sterowane przez pasażera za pomocą wyświetlacza dotykowego. Udoskonalenia obejmują również nowe ergonomicznie ulepszone fotele, gniazda zasilania USB-A i USB-C, indywidualne uchwyty na kubki i wieszaki na słuchawki dla każdego pasażera. TBM 960 ma już Certyfikat Typu Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Obecnie trwa proces certyfikacji zgodny z wymaganiami amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). Producent zakłada, że dostawy samolotów seryjnych rozpoczną się w pierwszej połowie 2022. (Altair)

Komentarze