Zespół z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa opracował PW-X10 – doświadczalną, latającą dwumiejscową platformę z napędem elektrycznym. Maszyna znajduje się na wyposażeniu Ośrodka Badań Lotniczych Politechniki Warszawskiej „OBLOT”, zlokalizowanego na terenie lotniska w Sierakowie pod Przasnyszem. Projekt nowego szybowca to dzieło zespołu prof. Piotra Czarnockiego. Projekt to kolejny efekt prowadzonych na PW prac związanych z elektromobilnością w lotnictwie. Nowy motoszybowiec powstał na potrzeby badań nad nowymi niskoemisyjnymi lotniczymi zespołami napędowymi.
Baterię akumulatorów zasilających zespół napędowy wykonano w technologii litowo-polimerowej. Twórcy PW-X10 wybrali najlepsze z dostępnych na rynku akumulatorów, które spełniają wymagania dla tej konstrukcji. Układ ma wbudowany system nadzoru pracy BMS i znajduje się w specjalnej, odizolowanej od kabiny pilotów komorze, umieszczonej w tylnej części kadłuba. Wszystko po to, żeby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Wrażenie może robić wyposażenie kabin pilotów. Znajdują się tam specjalne zestawy przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych i kontroli parametrów pracy zespołu napędowego FES. Cały system sterowania został tak pomyślany i skonstruowany, żeby można go było obsługiwać niezależnie z każdej kabiny.a pokładzie PW-X10 będzie montowana różnego rodzaju aparatura badawcza. Dlatego kadłub w części centralnej został uzupełniony o zewnętrzne punkty mocowania specjalnego wyposażenia.
Projekt nowego szybowca to dzieło zespołu prof. Piotra Czarnockiego z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa. Pracę podzielono na dwa etapy: projekt i badania nowych skrzydeł (lata 2018-2019) oraz projekt i badania nowego kadłuba, usterzeń i układów sterowania (lata 2020-2021).
Stworzenie takiej konstrukcji nie było możliwe bez wieloletniego doświadczenia i owocnej współpracy z specjalistami spoza Wydziału MEiL i ośrodka „OBLOT”.W-X10 to bowiem kolejny już owoc realizowanego od ponad 40 lat na Wydziale MEiL Programu ULS, polegającego na budowie i badaniach nowatorskich statków powietrznych. W tym czasie powstały jednomiejscowe szybowce ULS-PW oraz PW-2 Gapa, dwumiejscowe szybowce PW-3 Bakcyl i PW-6, dwumiejscowy motoszybowiec PW-4 czy jednomiejscowy PW-5 Smyk – zwycięzca światowego konkursu na monotyp szybowca olimpijskiego.
Ostatnie konstrukcje przed PW-X10 to dwumiejscowy motoszybowiec z napędem elektrycznym AOS-71 (efekt pracy zespołu prof. Krzysztofa Arczewskiego) oraz doświadczalny motoszybowiec z hybrydowym napędem wodorowym AOS-H2 (zrealizowany w zespole prof. Piotra Czarnockiego we współpracy konsorcyjnej z m.in. zespołem prof. Grzegorza Iwańskiego z Wydziału Elektrycznego PW).
PW-X10 zbudował Zakład Szybowcowy „Jeżów” w Jeżowie Sudeckim, z którym Wydział MEiL z powodzeniem współpracował już przy pracy nad poprzednimi konstrukcjami.Testy wypadły pomyślnie. Teraz PW-X10 czeka w hangarze ośrodka „OBLOT” w Przasnyszu. Jak tylko pogoda na to pozwoli, będzie wykonywał loty doświadczalne.
Podstawowe dane geometryczne i masowe PW-X10:
• rozpiętość skrzydeł 16m
• długość 8,11m
• powierzchnia nośna 15,25m2
• wydłużenie 16,8
• ciężar własny 390 kg
• ładunek w kabinie 200 kg
Osiągi (dla masy maksymalnej):
• prędkość minimalna Vs1 = 73 km/h
• prędkość nieprzekraczalna Vne = 265 km/h
• doskonałość D = 34
• prędkość wznoszenia na silniku w = 1,7 m/s (2,5 m/s lot solo)
• współczynniki obciążeń n = +5,3 / -2,65
Komentarze
Prześlij komentarz