Najnowsze samoloty tankowania powietrznego KC-46A Pegasus latają nad Polską


Najnowsze samoloty tankowania powietrznego KC-46A Pegasus używane przez US Air Force wciąż nie osiągnęły jeszcze pełnej gotowości operacyjnej. Mimo to od ostatniego tygodnia marca wspierają działania lotnictwa na wschodniej flance NATO, w tym nad Niemcami i Polską. 10 marca 2022 dowódca Air Mobility Command gen. Mike Minihan zatwierdził wysłanie 4 KC-46A i około 220 żołnierzy do bazy Morón w Hiszpanii. Samoloty i lotnicy wytypowani do misji w Europie pochodzą z 4 jednostek użytkujących KC-46A: 22. Air Refueling Wing i 931. Air Refueling Wing z bazy McConnell, 157. Air Refueling Wing z bazy Pease i 916. Air Refueling Wing z bazy Seymour Johnson. Do tej pory wojska lotnicze USA odebrały 57 KC-46A. Ponieważ ten typ samolotu nie osiągnął jeszcze gotowości operacyjnej, misje wykonywane nad Europą są określane jako sprawdzian koncepcji wykorzystania nowych maszyn. Ponadto samoloty cały czas zmagają się z chorobami wieku dziecięcego. Zgodnie ze słowami rzecznika AMC płk. Damiena Pickarta KC-46A w ramach testów wykonują realne zadania na rzecz US Air Force in Europe nad Europą Wschodnią. Osiągnięcie gotowości operacyjnej jest planowane w 2023. Z powodu problemów z boomem paliwowym KC-46A nie może jeszcze przekazywać paliwa wszystkim typom amerykańskich i sojuszniczych samolotów, w tym m.in. A-10C Thunderbolt II. Wśród samolotów certyfikowanych do pobierania paliwa z nowej latającej cysterny jest już większość głównych typów amerykańskiej produkcji samolotów bojowych, w tym: F-15, F-16, F-22, F-35 i B-52. (Altair)

Komentarze