Oficjalne otwarcie nowego kompleksu obsługi pasażerskiej na lotnisku w Samarkandzie


18 marca miało miejsce oficjalne otwarcie nowego kompleksu obsługi pasażerskiej na lotnisku w Samarkandzie, trzecim pod względem liczby mieszkańców mieście Uzbekistanu (ok. 560 tys.). Miasto to należy do najważniejszych ośrodków miejskich kraju i słynie ze swojego bogactwa architektonicznego. Odkąd Uzbekistan zaczął stawać się coraz popularniejszym miejscem wypraw turystycznych (z reguły szlakiem Samarkanda-Buchara-Chiwa), władze uznały za niezbędne podniesienie standardu obsługi pasażerów - np. jeszcze niedawno na lotnisku był tylko jeden bankomat. Nowy terminal, wybudowany kosztem 80 mln dolarów, jest pierwszym w kraju przedsięwzięciem w transporcie lotniczym zrealizowanym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę JSC Uzbekistan Airports i FE LLC Air Maracanda. Oprócz budynku terminala, który już został oddany do użytku, w trakcie budowy jest jeszcze nowy pas startowy o długości 3105 m i szerokości 60 m wraz z 24 miejscami parkowania samolotów.
Kompleks będzie wyposażony w energooszczędne systemy oświetlenia oraz nowoczesny wysoce zaawansowany system naprowadzania samolotów (kat. 2 ICAO). Budynek terminala został wyposażony w 29 stanowisk odprawy, 8 bramek, 16 punktów kontroli paszportowej dla pasażerów wylatujących, w tym 6 elektronicznych i 15 dla przylatujących.
Pełną funkcjonalność nowy kompleks ma osiągnąć w grudniu 2022 roku. Zaplanowane jest wówczas zwiększenie liczby lotów z 40 do 120 tygodniowo i stopniowe zwiększanie liczby destynacji do ponad 30 do końca dekady (obecnie jest ich 8).
Specjaliści z Lufthansa Consulting szacują, że dzięki nowemu kompleksowi liczba obsługiwanych pasażerów zwiększy się z 480 tys. do ponad 2 mln rocznie, co odpowiada mniej więcej przewozom siódmego co do wielkości lotniska w Polsce Poznań-Ławica (2,4 mln pasażerów w 2019).  (wnp.pl)

Komentarze