Leonardo jest w trakcie opracowywania nowych wersji samolotu transportowego C-27J


Leonardo jest w trakcie opracowywania nowych wersji samolotu transportowego C-27J Spartan Next Generation. W czasie odbywających się w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej targów World Defense Show zaprezentowano m. in. model samolotu w wariancie morskim. C-27J ASW ma mieć zdolności zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych. Na węzłach pod skrzydłami będzie przenosić do 6 torped lekkich lub pocisków przeciwokrętowych lub 4 sztuki uzbrojenia i 2 dodatkowe zbiorniki paliwa o masie maksymalnej 3400 kg. Wyposażenie specjalistyczne może się składać z radaru Leonardo Osprey lub Seaspray 7500E V2, optoelektronicznej głowicy obserwacyjnej, wyrzutni boi sonarowych, detektora anomalii magnetycznych i systemu akustycznego do analizy odebranych sygnałów. Na pokładzie znajdą się stanowiska dla 6 operatorów. Ponadto na wizualizacjach zaprezentowano również samolot w wyspecjalizowanej wersji gaśniczej. Do tej pory C-27J mogły realizować zadania gaszenia pożarów z użyciem kontenerowego systemu Caylym Guardian. W nowej wersji zostanie zastosowany system zrzutu środka gaśniczego pod ciśnieniem MAFFS 2. Samolot będzie mógł przenieść 8000 l wody lub 7600 l retardantu (środka opóźniającego rozprzestrzenianie się ognia). Środek gaśniczy będzie uwalniany z dysz wystających po bokach kadłuba, co ma zabezpieczyć kadłub samolotu przed bezpośrednią stycznością z wodą i zapobiegać korozji. Zrzut środków gaśniczych będzie mógł nastąpić w zakresie prędkości 222-250 km/h. Według producenta ponowne zatankowanie samolotu środkiem gaśniczym ma zajmować do 20 minut. Operacje gaszenia pożarów będzie można prowadzić również w nocy. (Altair)

Komentarze