Koncern Leonardo zdobył zamówienie na cztery przemiennopłaty AW609


Koncern Leonardo zdobył zamówienie na cztery przemiennopłaty AW609 od nieujawnionego klienta z Europy, który jest już użytkownikiem śmigłowców produkowanych przez włoskie przedsiębiorstwo. Operator ten zamierza używać AW609 do transportu osób w ramach połączeń bezpośrednich na całym świecie. W tym celu przemiennopłaty zostaną odpowiednio skonfigurowane do przewozu zwykłych pasażerów i VIP-ów. Dotychczas 4 przed seryjne AW609 wylatały podczas prób ponad 1700 godzin. Przemiennopłat oznaczony jako AC1, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 2003, jest obecnie używany do prób naziemnych we Włoszech. Natomiast prototyp AC4 niedawno powrócił z pokazowego tournee na Bliskim Wschodzie. Do floty tej dołączył na początku stycznia br. pierwszy egzemplarz seryjny (AC5), który przeszedł już próby naziemne, w tym badanie odporności na uderzenie pioruna i promieniowanie elektromagnetyczne. Uruchomiono także jego zespół napędowy. Komponenty AC5 zostały dostarczone ze wszystkich zakładów Leonardo, w tym PZL-Świdnik. Obecnie w zakładach w Filadelfii trwa produkcja trzech seryjnych egzemplarzy AW609. Wśród nich jest m.in. przemiennopłat oznaczony jako AC6, który zostanie dostarczony pierwszemu nabywcy tego typu – grupie Bristow. Nie wiadomo jednak, kiedy zakończy się proces certyfikacyjny AW609, otwierający drogę do rozpoczęcia dostaw seryjnych przemiennopłatów. (Altair)

Komentarze