An-124 Rusłan linii Volga-Dnepr zatrzymany w Toronto


Samolot transportowy Antonov An-124, należący do rosyjskich linii cargo Volga-Dnepr, przewożący zestawy testowe na COVID-19, które zostały wcześniej zamówione przez rząd Kanady, został zatrzymany na lotnisku Pearson w Toronto, w ramach obowiązywania międzynarodowych sankcji nałożonych na Rosję po jej inwazji militarnej na Ukrainę. Samolot, który jest własnością rosyjskiej linii cargo, jest uziemiony od 28 lutego, po tym jak zakazy lotów nałożone przez kraje Zachodu zakłóciły przemieszczanie się rosyjskich samolotów, czy to z pasażerami czy z ładunkami, przez przestrzeń powietrzną Kanady, UE oraz Stanów Zjednoczonych. Większość latających wciąż An-124 jest własnością rosyjskiego giganta towarowego Volga-Dnepr, którego siedziba mieści się w Uljanowsku w Rosji. Antonow An-124, który wylądował w Toronto w niedzielę, 27 lutego, przewoził zaopatrzenie medyczne zamówione przez kanadyjski rząd. Samolot dostarczający szybkie testy na koronawirusa, zamówione przez rząd z Ottawy z Chin, wylądował w sobotę 27 lutego o godzinie 7:00 czasu lokalnego. An-124 o numerze rejestracyjnym RA-82078, realizujący lot o numerze VI5854, wystartował z nieujawnionego lotniska w Chinach, zatrzymując się na tankowanie w Chabarowsku na dalekim wschodzie Rosji oraz w Anchorage na Alasce, przed przylotem do Toronto. 
„Rusłan” to duży, strategiczny, czterosilnikowy samolot transportowy, który został zaprojektowany w latach 80. przez biuro projektowe Antonow w ukraińskiej SRR, a następnie części Związku Radzieckiego (ZSRR). An-124 jest najcięższym na świecie samolotem towarowym produkowanym o masie całkowitej i najcięższym samolotem transportowym, ustępującym jedynie zniszczonemu Antonowowi An-225 Mrija (znacznie powiększona konstrukcja oparta na An-124). "Rusłan" pozostaje największym wojskowym samolotem transportowym w służbie. Głównym projektantem An-124 (i An-225) był Wiktor Tołmaczew.

W sierpniu 2014 roku poinformowano, że plany wznowienia wspólnej produkcji Antonowa An-124 zostały odłożone na półkę z powodu trwających napięć politycznych między Rosją a Ukrainą. Jedynym pozostałym zakładem produkcyjnym jest rosyjski Aviastar-SP w Uljanowsku. Różni operatorzy An-124 prowadzą dyskusje na temat certyfikacji ciągłej zdatności do lotu poszczególnych samolotów An-124. Pierwotny projektant An-124 jest odpowiedzialny za zarządzanie procesem certyfikacji, ale konflikty rosyjsko-ukraińskie utrudniają zarządzanie tym procesem. Wyprodukowano 55 takich samolotów, a mniej niż połowa jest nadal w użyciu. Cechą charakterystyczną jest ładowanie przewożonych towarów od przodu. Samoloty mogą przewozić w trakcie jednego lotu ponad 150 tys. kilogramów. Piloci latający "Rusłanem" stwierdzili, że An-124 jest lekki w sterowaniu i łatwy w obsłudze jak na samolot tej wielkości. (Rynek Lotniczy)

Komentarze