Rocznica śmierci konstruktora szybowca "Diana"


Dziś przypada szósta rocznica śmierci Bogumiła Beresia, inżyniera lotniczego, konstruktor szybowców w d. PDPSz PZL Bielsko, który zmarł 2 lutego 2016 roku w wieku 72 lat. Bogumił Bereś był absolwentem Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Po uzyskaniu tytułu mgr. inżyniera na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa (MEiL-u) PW podjął pracę konstruktora w zakładach lotniczych WSK Mielec. Pracował między innymi przy konstrukcji samolotu PZL M-15 Belpfegor. W 1979 roku przeniósł się do Przedsiębiorstwa Doświadczalno-Produkcyjnego Szybownictwa PZL-Bielsko (PDPSz PZL-Bielsko) w Bielsku-Białej, gdzie został głównym konstruktorem. Dokonał modyfikacji szybowca SZD-48-3 Jantar Std., odpowiadał za przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-50-3 Puchacz, projektowanie i przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-51 Junior, następnie projektowanie i budowę prototypów szybowców Jantar-15 i SZD-52 Krokus. Zaprojektował, według własnego patentu urządzenie do automatycznego sterowania klapą oraz prowadził budowę i badania szybowca SZD-48-4 Jantar ze skrzydłem, w którym zastosowano profil NN-17. Zaprojektował i stworzył prototyp wyczynowego szybowca SZD-56 Diana, który został oblatany 29.11.1990 r. Po upadku PDPSz PZL-Bielsko inż. Bogumił Bereś odkupując prawa do szybowca SZD-56 Diana założył w 1995 r. własną firmę - Biuro Projektowe „B” Bogumił Bereś, w którym zajmował się wdrożeniem do produkcji tego szybowca. 12.01.2005 r. oblatano zmodernizowaną wersję szybowca Diana 2 z całkowicie nowym skrzydłem o zmiennym profilu z rodziny KL-002.Własności tych szybowców, uzyskane dzięki oryginalnej koncepcji oraz wyrafinowanej technologii i konstrukcji, umożliwiły ustanowienie na nich rekordów krajowych, rekordów świata oraz wygranie licznych zawodów, w tym zawodów rangi mistrzostw świata. W czasie pracy w Mielcu Bogumił Bereś uzyskał licencje pilota samolotowego i szybowcowego. W 2009 roku Aeroklub Polski wyróżnił Go Medalem Tańskiego. Pod koniec stycznia 2016 r. szybowiec uzyskał świadectwo typu od EASA. Bogumił Bereś był wybitnym konstruktorem lotniczym, zwłaszcza w zakresie konstrukcji, technologii i produkcji szybowców wysoko wyczynowych. O prawa do produkcji szybowca "Diana" biły się największe zagraniczne firmy. Na szczęście pozostał w polskich rękach. Prawa do produkcji jednego z najlepszych szybowców na świecie trafiły w ręce bielskich lotników. 29 października 2016 r. w hotelu Olimpic w Ustroniu córki Bogumiła Bersia, przekazały prawa do projektu szybowca „Diana” firmie Avionic z Górek Wielkich (powiat cieszyński). W dniu 21 stycznia 2017 r., na szybowcu Diana 2 Sebastian Kawa zwyciężył w klasie 15 m w 34. Szybowcowych Mistrzostw Świata rozgrywanych w australijskiej miejscowości Benalla. Źródło: dlapilota

Komentarze