Airbus i CFM International pionierami w technologii napędu wodorowego


Airbus podpisał umowę partnerską z CFM International (spółką należącą w połowie do GE i w połowie do Safran Aircraft Engines) na rzecz współpracy przy programie demonstratora technologii napędu wodorowego, który ma wzbić się w powietrze w połowie tej dekady. Celem programu jest przetestowanie na ziemi i w locie silnika bezpośredniego spalania, zasilanego wodorem, co służyć będzie przygotowaniom do wprowadzenia do eksploatacji do 2035 roku samolotów o zerowej emisji. Jako latająca platforma demonstratora zostanie użyty samolot testowy A380, wyposażony w zbiorniki na ciekły wodór, przygotowane w zakładach Airbusa we Francji i Niemczech. Oprócz zapewnienia A380 Airbus określi również wymagania dotyczące układu napędowego na wodór i będzie nadzorował testy w locie. CFM International (CFM) zmodyfikuje komorę spalania, układ paliwowy i system sterowania silnika turbowentylatorowego GE Passport, tak aby działał na wodór. Silnik produkowany w USA został wybrany do tego programu ze względu na jego rozmiary, zaawansowaną turbosprężarkę i parametry przepływności paliwowej. Zostanie on zamontowany wzdłuż tylnej części kadłuba samolotu testowego, co umożliwi monitorowanie emisji z silnika, w tym smug kondensacyjnych, niezależnie od emisji silników stanowiących napęd samolotu. CFM wykona szeroko zakrojony program testów naziemnych przed testami A380 w locie.CFM i Airbusa jednoczą ambicje dotyczące spełnienia obietnicy, jaką przedstawiciele firm złożyli, podpisując w październiku 2021 r. cel Air Transport Action Group, polegający na osiągnięciu zerowej emisji CO2 netto w przemyśle lotniczym do 2050 r., poprzez opracowanie i przetestowanie technologii niezbędnych do stworzenia samolotów o zerowej emisji. Airbus od dawna współpracuje z CFM i jej spółkami macierzystymi, GE Aviation i Safran Aircraft Engines. Partnerstwo to pozwoliło firmom wspólnie osiągnąć doskonałe wyniki w dostarczaniu produktów o wysokiej wydajności, które spełniają potrzeby klientów lotniczych. Źródło: Airbus/dlapilota

Komentarze