Od kilku tygodni dwa najnowsze samoloty we flocie SG patrolują polską granicę


Samoloty L-410 UVP E-20 wyposażone są w dwa silniki turbinowe, które pozwalają na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania. W przypadku ewentualnej awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi oraz statku powietrznego. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie systemów niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania. Na wyposażeniu samolotów są m.in. radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej. System automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych, zainstalowany w samolotach, pozwala na rozpoznawanie zarejestrowanych łodzi i statków, a dzięki systemowi obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu możliwa jest precyzyjna identyfikacja obserwowanych obiektów, znajdujących się w odległości 15 km. Modem łączności satelitarnej pozwala na przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów oraz łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich.Samoloty posiadają także wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków. Zakupione ze środków Unijnego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego maszyny docelowo będą również uczestniczyć w działaniach w ochronie zewnętrznej granicy UE w misjach koordynowanych przez Agencję Frontex. Nowe samoloty Turbolet L410 UVP E-20 będą stacjonowały w bazie operacyjnej na terenie lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. To baza I Wydziału Lotniczego SG w Gdańsku, który jest jednym z czterech wydziałów zamiejscowych, wchodzących w skład Biura Lotnictwa Straży Granicznej.Źródło: Straż Graniczna

Komentarze