Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) podpisała umowę z Airbus
Helicopters na opracowanie i zakup wiropłatów H160M dla potrzeb
wojskowego programu Light Joint Helicopter (HIL). Kontrakt obejmuje
opracowanie kilku prototypów i dostawę pierwszej partii 30 maszyn (21
dla Wojsk Lądowych, 8 dla Marynarki Wojennej i jednego dla Sił
Powietrznych). Ministerstwo Sił Zbrojnych planuje zamówić w sumie 169
śmigłowców H160M Guépard. Dostawy ruszą w 2027 roku, a pierwsze
egzemplarze trafią do Wojsk Lądowych.
„Guépard jest owocem 10 lat bliskiej współpracy z DGA i francuskimi siłami zbrojnymi”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „H160M
zapewni wojsku nowe możliwości, bo jest przystosowany do wymogów
nowoczesnego pola walki dzięki ulepszonym systemom łączności,
zwrotności, obniżonej emisji hałasu i w pełni zintegrowanemu systemowi
wsparcia. Doceniamy bardzo fakt, że francuskie siły zbrojne postanowiły
zostać pierwszym nabywcą wojskowego wariantu H160”.
Nowej generacji śmigłowiec H160M wywodzi się z certyfikowanego przez
EASA wiropłata H160. Wyróżniają go niskie koszty eksploatacji i
zoptymalizowane układy bezpieczeństwa lotu. H160 został zaprojektowany
jako maszyna modułowa i wielozadaniowa, umożliwiająca w wojskowej wersji
wykonywanie misji zaczynających się od przerzutu komandosów na teren
przeciwnika, poprzez przechwytywanie celów powietrznych i wsparcie
ogniowe pola walki, po zwalczanie okrętów. Dzięki temu jedna platforma
latająca zaspokaja potrzeby jednostek lądowych, marynarki wojennej i sił
powietrznych. Aby zapewnić wysoki poziom dostępności przy jednoczesnym
obniżeniu kosztów operacyjnych, już na wczesnym etapie projektowania
konstruktorzy uwzględnili kwestie technicznego obsługiwania H160M.
Innowacyjne i uproszczone wsparcie H160M opiera się na analizie danych
zbieranych przez systemy diagnostyczne.
Airbus Helicopters
zagwarantuje wojsku wysoki poziom dostępności H160M dzięki innowacyjnej
umowie serwisowej. Firma zobowiązała się do zarządzania obsługą
techniczną i dostępnością nowych wiropłatów za pośrednictwem skutecznego
systemu serwisowego, wprowadzonego wraz z podpisaną w 2020 roku
globalną umową wsparcia dla floty francuskich Cougar i Caracal. System
ten doprowadził do znacznego wzrostu dostępności wymienionych statków
powietrznych.
Przeprowadzone na marokańskiej pustyni w lipcu 2021 r. próby wykazały
skuteczność filtrów chroniących wloty powietrza do silników Safran
Arrano w H160 przed wnikaniem piasku. Testy na pustyni wykazały również
skuteczność automatycznego systemu kontroli lotu podczas startu i
lądowania przy ograniczonej widoczności z powodu wzbijanych tumanów
kurzu i piasku. H160M będzie działał w najtrudniejszych warunkach.
Wojskowa wersja H160 będzie cichsza niż śmigłowce posiadające obniżoną
sygnaturę akustyczną, co jest możliwe dzięki łopatom wirnika nośnego -
Blue Edge. Stabilność, zwrotność i automatyczny system kontroli lotu
będą głównymi atutami H160M. Maszyna wojskowa otrzyma system uzbrojenia
Airbus Helicopters HForce, modułowe i perspektywiczne rozwiązanie,
umożliwiające użycie licznych rodzajów uzbrojenia. W wyposażeniu znajdą
się również wyciągarka i wysięgnik umożliwiający stosowanie lin
desantowych. Guépard otrzyma system elektrooptyczny Safran Euroflir 410,
pakiet awioniki Thales FlytX oraz radar AirMaster C. Piloci będą
korzystać z celownika i wyświetlacza Thales TopOwl montowanego na
hełmach. H160M będzie również wyposażony w zestaw samoobrony, system
łączności satelitarnej i system taktycznego łącza wymiany danych. W
pakiecie uzbrojenia uwzględniono pociski przeciwokrętowe MBDA ANL oraz
działka lub karabiny montowane w podwieszanych zasobnikach lub w
drzwiach.
Komentarze
Prześlij komentarz