Air Canada nie potrzebuje już rządowego wsparcia



Flagowy przewoźnik z Kanady – Air Canada (dalej AC), ogłosił w sobotę 20 listopada, że dalsze wsparcie finansowe udzielone przez rząd kraju klonowego liścia nie będzie potrzebne. Dobre wiadomości ze strony przewoźnika mającego swoje główne bazy na lotniskach w Toronto Pearson (YYZ) oraz Vancouver (YVR) pojawiają się dwa miesiące po poluzowaniu przez rząd restrykcji dotyczących przekroczenia granicy kanadyjskiej, a także otwarciu się państwa z Ameryki Północnej na inne niż nagłe podróże. Kanada jako drugi największy kraj na świecie pod względem powierzchni swoją komunikację wewnętrzną opierała w dużym stopniu na transporcie lotniczym. Czas trwania przelotu krajowego z Toronto do Vancouver to około 5 godzin. W porównaniu do Europy to odległość jaką pokonuje samolot lecący z Moskwy do Lizbony, czy Warszawy do Dubaju. Od momentu zamknięcia granic w marcu 2020 roku rząd Justina Trudeau wprowadził bardzo restrykcyjne zasady „powszechnej kwarantanny”. Oprócz zakazu opuszczania kraju przez Kanadyjczyków, podróży wewnętrznych, wymogi, wymagane do powrotu do tego amerykańskiego państwa były bardzo restrykcyjne. Loty międzynarodowe obsługiwały tylko lotniska położone w Toronto, Vancouver i Montrealu. To odbiło się na sytuacji finansowej linii operującej na rodzimym rynku, która nie mogąc prowadzić swojej działalności, a przez to zarabiać, musiała liczyć się z płatnościami w postaci opłat lotniskowych czy przede wszystkim rat leasingowych za swoje samoloty. Oprócz wymaganych drogich testów PCR na każdego podróżującego nakładana była w wyznaczonym przez władze hotelu kwarantanna na koszt podróżującego.Z tego powodu dwukrotnie obecny Premier Kanady na okres 3 miesięcy z powodu wzrostu zachorowań po rozmowach z dyrektorami trzech największych linii lotniczych w Kanadzie: Air Canady, Air Transat i West Jet, podjął decyzję o całkowitym zawieszeniu działalności lotniczej, które miała być zrekompensowana przez wsparcie finansowe linii lotniczych. Jednakże od 7 września z powodu zaszczepienia ponad 70% populacji Kanady zdecydowano się na otwarcie po 20 miesiącach granic dla w pełni zaszczepionych podróżnych. Od tego poszczególne linie lotnicze zaczęły przywracać swoją siatkę połączeń jak i dodawać nowe trasy. Otwarcie się Kanady spowodowało, że flagowy przewoźnik, Air Canada, który do tej pory oferował rejsy repatriacyjne do Kanady czy przewoził pasażerów przez swoje huby w Toronto i Vancouver dalej, zaczął zarabiać pieniądze ze względu na gwałtowny wzrost rezerwacji i ilości obsługiwanych pasażerów. Z powodu poprawionej płynności finansowej linie lotnicze Air Canada ogłosiły swoją rezygnację z dalszego finansowania zapewnionego przez rząd z Ottawy. W kwietniu 2021 roku premier Kanady Justin Trudeau ogłosił pakiet wsparcia dla kanadyjskich linii lotniczych takich jak Air Canada, Air Transat czy West Jet. Flagowy przewoźnik otrzymał w ramach niskooprocentowanych pożyczek sumę 5 miliardów 375 milionów dolarów kanadyjskich. (Rynek Lotniczy)

Komentarze