EASA proponuje nowe technologie do obsługi lotów wykonywanych w niekorzystnych warunkach meteo


Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej opublikowała propozycję aktualizacji ram regulacyjnych mających zastosowanie do operacji w każdych warunkach pogodowych (AWO) i szkolenia załóg lotniczych, aby umożliwić zastosowanie najnowszych osiągnięć technologicznych. Propozycja ta zwiększyłaby liczbę średnich lotnisk dostępnych dla operacji lotniczych. Pojęcie operacji w każdych warunkach pogodowych odnosi się do zdolności samolotu do startu i lądowania na lotnisku w warunkach słabej widoczności. W takich okolicznościach wsparcie technologiczne może zapewnić bezpieczne operacje w sytuacjach, które w przeciwnym razie stanowiłyby wyzwanie dla bezpieczeństwa. Podczas gdy duże lotniska są w większości już wyposażone do takich operacji, średnie lub regionalne porty lotnicze zazwyczaj nie mogły sobie pozwolić na wymagane inwestycje. „Niniejsza opinia jest innowacyjna w zakresie certyfikacji wykorzystania już dostępnych technologii w celu zwiększenia bezpieczeństwa, przy jednoczesnym poszerzeniu sieci handlowej poprzez zwiększenie dostępności do lotnisk średniej wielkości oraz przyniesienie korzyści środowiskowych i kosztowych poprzez zmniejszenie liczby objazdów do słabej widoczności” – powiedział dyrektor wykonawczy EASA Patrick Ky. „Wymaga podejścia opartego na wydajności i ryzyku, aby zwiększyć bezpieczeństwo w opłacalny sposób, wykorzystując innowacje technologiczne”. Opinia pozwala na lepszą integrację i wykorzystanie nowej, zaawansowanej technologii, a także nowych procedur operacyjnych wspierających AWO. Zasady nie są zależne od technologii i mogą uwzględniać przyszłe zmiany. Zapewniają dostępność infrastruktury lotniskowej (w tym wyposażenia meteorologicznego), informacji i procedur oraz pozwalają na wykorzystanie w maksymalnym stopniu ulepszonych systemów widzenia w locie (np. EFVS do lądowania). Pozwalają również na „lekkie kredyty operacyjne” dla operacji EFVS 200, które wymagają stosowania specjalnych zatwierdzeń, co zmniejsza obciążenia administracyjne. Ponadto pozwalają na bezpieczne loty śmigłowcem zgodnie z zasadami lotu według wskazań przyrządów (IFR), z wykorzystaniem podejść i odlotów z punktu w przestrzeni (PinS).Możliwość prowadzenia operacji na lotnisku w każdych warunkach pogodowych jest ważnym czynnikiem w planowaniu sieci dla komercyjnych linii lotniczych. Lotniska, które nie mogą ich zapewnić, wiążą się z dodatkowym kosztem i ryzykiem: w razie potrzeby statek powietrzny może potrzebować dodatkowego paliwa, aby umożliwić bezpieczną zmianę trasy; takie przekierowania są oczywiście również niepopularne wśród pasażerów, którzy mogą wylądować na lotnisku w pewnej odległości od miejsca docelowego. Podejście w warunkach marginalnych, które należy przerwać (odejście na drugi krąg), jest kosztowne pod względem paliwa, co jest niekorzystne finansowo, a także dla środowiska. Z tych powodów linia lotnicza jest bardziej skłonna oferować usługi na lotnisku, które może obsługiwać operacje w każdych warunkach pogodowych. To z kolei może być dobre dla lokalnego regionu, zwiększając jego dostępność. Jeżeli chodzi o szkolenie załóg lotniczych, niniejszy wniosek poprawia istniejące wymogi dotyczące operatorów lotniczych i szkolenia załóg. Obejmuje ono wstępne i okresowe szkolenia oraz testy, a także warunki wykonywania lotów na więcej niż jednym typie lub wariancie statku powietrznego. Dodatkowo akceptację wcześniejszego szkolenia i testów przez operatorów niekomercyjnych oraz operacje w załodze wieloosobowej śmigłowców certyfikowanych do lotów z załogą jednoosobową.Źródło: EASA

Komentarze