Lotnictwo Policji jest w fazie modernizacyjnej

Foto: policja.pl

W tym roku z okazji swoich dziewięćdziesiątych urodzin Lotnictwo Policji jest w połowie drogi modernizacyjnej. Flota składa się obecnie z 14 śmigłowców, z których 6 to fabrycznie nowe maszyny: 3 S-70i Black Hawk i 3 Bell 407GXi. Dość nowoczesne są dwa kolejne Bell 206 JetRanger i Bell 412, natomiast 3 śmigłowce W-3 Sokół i 2 Mi-8T to typu schodzące, które powinny zostać wycofane. Co najmniej jeden Sokół i jeden Mi-8 nie są zdatne do lotów, ale ogólnie sytuacja nie jest zła. Wycofanie lekkich śmigłowców Mi-2, pomimo zakupu nowych Bellów pozostawia pewną lukę. Brakuje co najmniej 2 obiecanych w 2018 roku lekkich śmigłowców patrolowych.Widać jednak, że osoby odpowiedzialne za Lotnictwo Policji starają się nie tylko wypełnić obecnie istniejące potrzeby, ale również działać planowo. Chodzi o zwiększenie gotowości, obniżenie kosztów i uproszczenie szkolenia. Pytany o zakup śmigłowców Bell 407 insp. pil. Robert Sitek, kierujący Zarządem Lotnictwa Policji stwierdził – "Dla nas najważniejsze jest, że mamy ich trzy i że są identyczne. Dążymy do tego, by było ich więcej. […] naszym celem jest mieć dwa, maksymalnie trzy typy śmigłowców w organizacji lotniczej. Można powiedzieć, że wzorem jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, które posiada jedynie maszyny EC 135 i dwa Robinsony 44 wykorzystywane do szkolenia." W ten sposób inspektor Sitek wskazał kierunek w jakim w najbliższych latach powinno iść Lotnictwo Policji, a więc ujednolicenia floty i optymalizacji jej użycia. Każda z 5 istniejących dziś wojewódzkich sekcji lotnictwa powinna mieć co najmniej jedną lekką maszynę patrolową, a w miarę potrzeb kolejne śmigłowce powinny być delegowane z centralnej bazy Wydziału Operacji Lotniczych na warszawskim Bemowie. Zważywszy jednak na rosnące potrzeby w tym zakresie, w przyszłości każda komenda wojewódzka powinna posiadać w dyspozycji co najmniej jeden śmigłowiec, gdyż obecnie pełne wykorzystanie potencjału tych maszyn nie jest możliwe ze względu na ich niewielką liczbę. Mowa tu o zadaniach czysto policyjnych, a śmigłowce te są często wykorzystywane do misji ratowniczych, ewakuacji chorych i rannych, gaszenia pożarów i innych zadań szeroko rozumianej służby publicznej. Z tej perspektywy jego rola powinna rosnąć w całej strukturze formacji policyjnych, ale też szerzej, w systemie służb podlegających MSWiA. Trudno dziś powiedzieć jak będzie wyglądać Lotnictwo Policji gdy będzie obchodzić swoje stulecie istnienia, ale z pewnością powinna to być formacja nowocześnie wyposażona i dobrze wyszkolona.Na tle dobrze znanych Policji maszyn Bell 206 model 407 wyróżnia się przede wszystkim większą kabiną i czterołopatowym wirnikiem głównym. 
 
Foto: wyborcza.pl/ Bell 407GXi

Policja zdecydowała się na najnowszy wariant Bell 407GXi, wyposażony w cyfrową awionikę G1000H NXi Integrated Flight Deck firmy Garmin z dwoma dużymi wyświetlaczami wielofunkcyjnymi i unowocześnionym systemem łączności. Napęd zapewnia silnik Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC o mocy ponad 700 KM z dwukanałowym systemem cyfrowego sterowania i kontroli (FADEC). Podczas dostaw każdy z trzech śmigłowców doposażono jeszcze w dzienno-nocną głowicą optoelektroniczną Trakka TC-300, stanowisko operatora systemu, rejestrator obrazu, system ruchomej mapy cyfrowej, bezprzewodową transmisję obrazu do odbiorników naziemnych, zdalnie sterowany reflektor "szperacz" Trakka A800. Całość umożliwia wykrywanie, identyfikację i śledzenie np. pojazdów, jednocześnie szacuje również i podaje ich prędkość, co wraz z systemem transmisji umożliwia nie tylko rejestrowanie wykroczeń ale też interwencję patrolów naziemnych, które dysponują zweryfikowanymi danymi. Na tym nie kończą się plany dostosowywania śmigłowców do trudnych zadań. W lutym 2021 roku ruszył przetarg dotyczący zakupu gogli noktowizyjnych NVG. Dzięki ich użyciu możliwa jest nie tylko obserwacja otoczenia maszyny, ale również skuteczne i bezpieczne dokonywanie odczytów wskaźników pokładowych, a co za tym idzie pilotaż maszyny. Niezbędne jest do tego specjalne oświetlenie kabiny i samej maszyny, które współpracuje z goglami NVG i nie powoduje oślepienia użytkownika. Wszystkie pozyskane w ostatnich latach przez Lotnictwo Policji śmigłowce S-70i Black Hawk i Bell 407GXI dostosowane są do użycia gogli. Źródło: Na podstawie Infosecurity24

Komentarze