Po dwóch latach wznowiono loty samolotem Ił-112W


30 marca z lotniska w Woroneżu wystartował do drugiego lotu technicznego prototyp samolotu transportowego Ił-112W. Tym samym równo po 2 latach program Iła-112 wraca do lotów technicznych. Nowa maszyna ma zastępować wojskowe Antonowy An-24 i An-26. Podczas pierwszego lotu Iła-112W, po jego przebudowie, który trwał pół godziny, załoga sprawdzała tryby pracy silników, stateczność i sterowność statku powietrznego, a także działanie jego wszystkich systemów, w tym nowego systemu elektrycznego. Załogę pierwszego rejsu tworzyło dwóch pilotów doświadczalnych Nikołaj Kuimow i Dmitrij Komarow oraz inżynier pokładowy Nikołaj Chludew. Według informacji przekazanych przez załogantów lot odbył się bez problemów. - Od momentu pierwszego lotu, podczas którego sprawdzono główne charakterystyki aerodynamiczne, dopracowano wszystkie systemy samolotu i prowadzono prace nad redukcją masy samolotu, co umożliwiło przeniesienie samolotu do etapu wstępnych testów naziemnych, prowadzonych wspólnie z Ministerstwem Obrony Narodowej Rosji. Jednocześnie przygotowywany jest seryjna produkcja do 12 samolotów rocznie, co zaspokoi zapotrzebowanie rosyjskiego MON na wojskowe samoloty transportowe tego typu i zapewni stabilne obłożenie pracą naszego przedsiębiorstwa - powiedział Siergiej Jarkovoj, pierwszy zastępca dyrektora generalnego PJSC ZAK. Samolot ma przewozić do 5 ton ładunku na odległość do 5 tys. km. Jest przeznaczony do transportu żołnierzy, sprzętu wojskowego i broni. Kluczową zaletą samolotu jest możliwość samodzielnego działania z nieużytkowanych lotnisk i nieutwardzonych dróg startowych. Ił-112W będzie mógł latać także w najtrudniejszych warunkach klimatycznych. Prędkość przelotowa ma 470 kilometrów na godzinę. Zasięg lotu z maksymalnym ładunkiem to 1200 kilometrów.W kwietniu 2019 r. po pierwszym locie technicznym okazało się, że nowa konstrukcja obarczona jest poważnymi wadami konstrukcyjnymi m.in. masa tylnej części kadłuba znacząco odbiegała od zakładanej i bezpiecznej masy. Konsekwencją wady było niebezpieczne przesunięcie się środka ciężkości samolotu w przypadku jego maksymalnego załadunku. Aby zrównoważyć niebezpieczny wzrost masy tylnej części kadłuba, maszyna zabrała wtedy balast umieszczony w jego przedniej części. Konsekwencją było jednak ograniczenie masy przewożonego na pokładzie ładunku z 5 do 3,5 tony. Wartość ta było jednak nieakceptowalna przez wymagania operacyjne rosyjskich sił powietrznych, potencjalnego i głównego odbiorcy samolotów. Wytwórnia samolotu (WASO) rozpoczęła prace nad zmniejszeniem masy prototypu o co najmniej 1000 kg. Uzyskane w trakcie tych prac doświadczenia oraz zastosowanie nowych materiałów w tym elementów kompozytowych, pozwoliły na redukcję ciężaru trzeciego i czwartego prototypu budowanego w w WASO o około 2,5 tony. Od początku lat 90. XX wieku trwało poszukiwanie zastępstwa dla An-26, którego konstrukcja powstała pod koniec lat 70. Szybko się jednak okazało, że wobec kryzysu postsowieckiej gospodarki, na prace nad Ił-112W nie starczy pieniędzy.Ił-112W ma być przeznaczony do transportu i desantu powietrznego. Będzie zdolny do zabrania na pokład do pięciu ton ładunku. Nowa konstrukcja ma dwukrotnie przewyższać pod względem efektywności transportu An-26. Napęd i awionika najnowszego typu pozwoli Ił-owi konkurować z najlepszymi samolotami w swojej klasie – hiszpańską CASA C-295, amerykańsko-włoskim C-27 Spartan, ukraińskim An-140T czy chińskim Xian MA60. Więcej szczegółów nie jest znane. Rosjanie nie są znani z dzielenia się informacjami, a zwłaszcza tymi dotyczącymi wojska. Ił-112W będzie wyposażony w komponenty rosyjskiej produkcji. Większość z nich jest produkowana przez struktury państwowego koncernu Rostec: silniki tworzy United Engine Corporation, zautomatyzowany układ sterowania dostarcza KRET, a podwozie, elementy hydrauliczne i układ zasilania opracowuje holding Technodinamika. Wiadomo jednak, że w celu przeciwdziałania atakom rakiet z głowicami na podczerwień, ultrafiolet, optycznymi i radarowymi został opracowany nowy system obrony powietrznej oparty o podobne systemy Witebsk i Prezydent-S. Maksymalna prędkość osiągana przez Iła-112W sięgnie wedle założeń 550 km/h. Samolot będzie mieć zasięg do 5000 km z maksymalnym obciążeniem. Z jego połową poleci nieco dalej. Planowane jest również wypuszczenie wersji na rynek cywilny. Ił-112T, tak się będzie zwać, ma zastąpić An-24. Jeżeli wszystko pójdzie po myśli Rosjan, Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej powinny zamówić około 60 maszyn typu Ił-112W. Rozpoczęcie produkcji seryjnej Iła-112W jest obecnie planowane na 2023 r. Źródło: Rynek Lotniczy

Komentarze