Irkut MS-21-300 przechodzi próby w warunkach naturalnego oblodzenia


Jeden z przedsesyjnych samolotów komunikacyjnych Irkut MS-21-300, wyposażony w aparaturę badawczą i 12 kamer wideo, został 24 marca br. przebazowany na lotnisko w Archangielsku, aby wziąć udział w niezbędnych do uzyskania Certyfikatu Typu lotach próbnych w warunkach naturalnego oblodzenia na wybrzeżu Morza Białego. Połączenie dużej wilgotności i niskich temperatur w tym rejonie powoduje, że lód bardzo szybko formuje się na powierzchni samolotu. Załoga, w skład której wchodzili pilot doświadczalny Wasilij Sewastianow, nawigator Siergiej Kudriaszow i inżynierowie prób w locie Nikołaj Forurin i Aleksander Popow, pod nadzorem specjalisty GosNII GA Nikołaja Grigoriewa, wykonała 14 lotów, trwających od 3 do 5 h nad wybrzeżem Morza Białego, Zatoką Peczorską, na południe od Nowej Ziemi, a także w rejonie Uralu Subpolarnego. Próby realizowano w kilku etapach. Najpierw, w oparciu o dane meteorologiczne, załoga prowadziła poszukiwania chmur zapewniających warunki oblodzenia spełniające wymagania certyfikacyjne. Podczas lotu w takich chmurach załoga kontrolowała tworzenie się lodu na powierzchniach samolotu. Po osiągnięciu wymaganej grubości lodu samolot leciał na określonej wysokości, na której sprawdzano jego stateczność i sterowność w warunkach naturalnego oblodzenia. W trakcie kolejnych lotów grubość warstwy lodu była coraz większa. Według relacji producenta samolot zachował sterowność nawet przy warstwie lodu o grubości 8 cm, co potwierdza, że całkowicie spełnia przepisy rosyjskie i europejskie. Zgodnie z wymaganiami, samolot ma być zdatny do lotu, jeżeli grubość warstwy lodu na płatowcu wynosi 7,6 cm. Oprócz stateczności i sterowności powietrznego sprawdzono także działanie instalacji przeciwoblodzeniowych MS-21-300. Zgodnie z aktualnymi normami, w celu poprawy bezpieczeństwa podczas prób, samolotu powinien być zdolność do kontynuowania lotu z niesprawną instalacją przeciwoblodzeniową. Załoga sprawdziła też działanie oświetlenia zewnętrznego, wyposażenia radiowego i instalacji podwozia w warunkach oblodzenia. (Altair)

Komentarze