Boeing 747 Supertanker został wycofany z dlaszej eksploatacji


Grupa inwestycyjna Global Super Tanker Services (GSTS), do której należy samolot gaśniczy Boeing 747 Supertanker (zn. rej. N744ST), podjęła decyzję o zaprzestaniu działalności. Samolot, nazywany Tanker 944, został wycofany z lotów. Właściciele poinformowali o tym władze stanowe w Kolorado, Oregonie i Waszyngtonie oraz rząd federalny. Koncepcja wykorzystania Boeinga 747 jako samolotu gaśniczego została opracowana przez nieistniejącą już linię lotniczą Evergreen. Po raz pierwszy zrealizowano ją w 2009 w samolocie Supertanker, zn. rej. N479EV (Tanker 979), który był oparty na modelu 747-100, oryginalnie wyprodukowanym przez Boeinga w 1971 dla Delta Air Lines. Po upadku Evergreen wyposażenie gaśnicze z N479EV zostało użyte w nowocześniejszym Supertankerze, N744ST, opartym na komercyjnym Boeingu 747-400. Już w 2009 zidentyfikowano problemy z systemem zrzutu wody z chemikaliami gaśniczymi. Nie potrafił sobie z nimi poradzić ani Evergreen, ani GSTS. Supertankery latały zatem na podstawie tymczasowych zgód wydawanych przez National Interagency Aviation Committee. W 2020 GSTS otrzymała ósme tymczasowe zezwolenie, wydane z uwzględnieniem sytuacji związanej z koronawirusem (COVID-19). Obowiązywało ono do 31 grudnia tego roku. W 2016 Boeing 747 Supertanker pomagał strażakom w Izraelu, a w 2017 kilka tygodni gasił pożary w Chile. W 2019 spędził około 7 tygodni na kontrakcie przeciwpożarowym w Boliwii. W 2020 samolot w Moses Lake był remontowany i modernizowany. Wyposażono go w cyfrowy system sterowania zrzutem wody. Nie uchroniło to jednak Supertankera przez wycofaniem z lotów i uziemieniem. (Altair)

Komentarze