Straty trzech amerykańskich linii lotniczych


W czwartek American jako jedna z trzech amerykańskich linii lotniczych - wraz z Southwest i JetBlue - odnotowało rekordową stratę za rok 2020. American ostrzegł, że jej strata w I kwartale tego roku będzie prawdopodobnie większa niż w IV kwartale ubiegłego. Jednak po opublikowaniu raportu akcje poszybowały w górę przed wprowadzeniem na rynek, w pewnym momencie wzrosły o 87 proc., zanim ponownie się ustabilizowały. Podczas czwartkowej sesji zanotowały ponad 30-proc. pomimo informacji o rekordowej rocznej stracie netto w wysokości 8,9 miliarda dolarów. Po raz kolejny ten wzrost wydawał się być napędzany postami na Reddicie przez niektórych, którzy mieli nadzieję podnieść cenę i wycisnąć inwestorów, którzy postawili przeciwko niej, skracając ją.„AAL leci na księżyc?” - napisał jeden inwestor. „Zobaczmy, czy z jednego wyciskania wyciągniemy jakiś smaczny sok”. Inwestorzy ci podnieśli ostatnio cenę akcji GameStop, kolejnej firmy tracącej pieniądze z problemami. Według S3 Partners, około 19 proc. amerykańskich akcji jest kontrolowanych przez graczy na krótko. Żadna inna amerykańska linia lotnicza nie ma aż 5 proc. swoich akcji w posiadaniu graczy na krótko. Amerykański dyrektor generalny Doug Parker odmówił komentarza na temat ruchu giełdowego rozmowie z analitykami i mediami: „Z reguły nie spekulujemy na temat bieżących zmian kursu naszych akcji. Będziemy trzymać się tej zasady dzisiaj."Rajd ochłodził się późnym rankiem, a akcje wzrosły o 4 proc. po tym, jak platforma handlowa Robinhood powiedziała, że ogranicza handel w American Airlines tylko do tych, którzy zamykają pozycje, dodając przewoźnika do listy innych akcji, w których ograniczył obrót, gdyż ich ceny akcji wzrosły w ostatnich dniach.Analitycy linii lotniczych szybko powiedzieli, że duży ruch w czwartek nie wynikał ze stanu biznesu. Linia lotnicza i jej konkurenci walczą o przetrwanie w pandemii koronawirusa, a powrót do normalnego biznesu wciąż jest niepewny. GameStop, AMC i inni pojawili się na czacie „WallStreetBets” Reddit, gdzie wielu lokalnych traderów kupowała mocno krótkie akcje, wysyłając akcje w górę i wypychając krótkoterminowe fundusze hedgingowe. Krótka sprzedaż to strategia, w ramach której inwestorzy pożyczają akcje po określonej cenie w nadziei, że cena spadnie poniżej tego poziomu, gdy nadejdzie czas na zapłacenie za pożyczone akcje. Odsetek krótkoterminowego zainteresowania akcjami American Airlines znacznie przewyższa odsetek u jego konkurentów. Według FactSet w czwartek rano, udział w American wynosił 25 proc. akcji spółki, w porównaniu z 14 proc. Spirit Airlines i około 5 proc. United Airlines. „Nie uważamy, że ten ruch ma fundamentalne znaczenie, ponieważ prognozy AA są podobne do innych, które słyszeliśmy w tym cyklu zysków” - powiedziała Helane Becker, analityk linii lotniczych Cowen and Co. „Uważamy, że ten ruch jest spowodowany zmniejszeniem ryzyka na rynku, a American pozostaje jedną z najlepiej ocenianych linii lotniczych w naszym portfelu.”. Powiedziała, że American może wykorzystać ten wzrost do oferty akcji. W pewnym momencie zyski linii lotniczej w handlu przed wprowadzeniem na rynek przekroczyły 80 proc. Źródło: rp.pl

Komentarze