Spółka Tata Advanced Systems nabyła wszelkie prawa własności związane z odrzutowcem Grob G180


Spółka Tata Advanced Systems nabyła wszelkie prawa własności intelektualnej związane z niemieckim odrzutowcem klasy biznes Grob G180. Prototyp G180 SPn oblatano 20 lipca 2005. Maksymalna masa startowa samolotu, w całości wykonanego z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym, wynosiła 6300 kg, a udźwig – 1130 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Williams FJ-44-3 o ciągu 12,5 kN każdy z elektronicznym układem sterowania FADEC. Zasięg samolotu z 1 pilotem i 6 pasażerami miał wynosić 3334 km, a prędkość przelotowa Ma0,7. Konstruktorzy zakładali, że Grob G180 będzie przystosowany do operowania z lotnisk o nawierzchni nieutwardzonej. Wyposażenie kabiny pilotów G180 SPn stanowi awionika glass cockpit Honeywell APEX ze zintegrowanym układem antykolizyjnym TCAS II oraz opcjonalnym EFB. Wszystkie dane prezentowane są na czterech kolorowych ciekłokrystalicznych wyświetlaczach wielofunkcyjnych. Kabina mieści maksymalnie 8 pasażerów i jest tak przestronna, że można było w niej umieścić nawet dużą toaletę. Producent oferował także wersję medyczną, przystosowaną do przewozu dwóch par noszy i trzech lekarzy/sanitariuszy. Jednak katastrofa drugiego prototypu, 29 listopada 2066, w której zginął pilot doświadczalny Gerard Guillaumaud spodowała wstrzymanie rozwoju konstrukcji. Mimo wykonania kolejnych dwóch prototypów, program prób przeciągał się. Ostatecznie kredytodawca wycofał się z finansowania projektu, co doprowadziło do niewypłacalności i bankructwa niemieckiego przedsiębiorstwa. (Altair)

Komentarze